Een nieuw jaar, dus tijd voor een nieuw actieplan. Maar vooraleer een plan op te stellen moeten we vertrekken vanuit een visie en een strategie. Veel sites missen dit heel duidelijk. Ze staan geheel vrijblijvend op het internet. Je herkent het aan de grote sites met vrijblijvende informatie zonder enige vraag om interactie. In de tijd waar de druk op ROI stijgt wordt de nood om doelgerichter te werken veel groter. Dus, vertrekken van een duidelijke internetstrategie is de boodschap.

Na wat research in de bibliotheek en via Google kwam ik tot een aantal interessante inzichten. Daarbij heeft de Nederlande site www.zbc.nu mij zeer goed geholpen. Ik ben al vertrokken met een duidelijke visie rond wat je op je bedrijfssite wel en niet zet. Door te vertrekken van de visie rond pull marketing en het aanpassen van je internetcommunicatie op je doelgroepen kom je al een heel eind. Zij maken alvast een heel duidelijke scheiding tussen je bedrijfswebsite die zich richt op klanten en andere productsites die een wervende, commerciële functie hebben. Combineer je beiden in 1 site dan creëer je de kans dat bestaande klanten beginnen twijfelen of zoals de Nederlandse collega’s het stellen:

Bovendien krijgen dergelijke bedrijfswebsites steeds meer het karakter van een ‘winkel van sinkel’, waardoor ook bestaande klanten worden afgeschrikt en op het idee worden gebracht om ook eens verder te kijken.”

In de volgende dagen gaan we verder op een aantal strategieën op de volgende doelstellingen te verwezenlijken: