Op welke plekken op internet komt onze klant voorbij in zijn zoektocht naar informatie?

  • Portals
  • Life style sites
  • Zoekmotoren
  • Kennissen
  • e-Mailings

Zoals ook in het echte leven komen mensen ook voorbij deze shopping centra, sportcentra,… Deze sites zijn goed vindbaar en zijn in staat bezoekers te binden.

Er zijn verschillende soorten portals:

  • Vergelijkingsportals; goed voor commodity goods waarbij de eerste stap in het verkoopproces al voorbij is, minder interessant voor ons complex product.
    vb. www.vergelijk.be
  • Life style en database portals: ideaal voor het benaderen van een bepaalde doelgroep. Hier moeten we zorgen via links, commerciële bannering of content artikels aanwezig te zijn en vertrouwen uit te stralen.
    vb. www.gezondheid.be
  • Regioportals: geschikt voor het regionaal benaderen van de doelgroep
    vb. www.gent.be

Over zoekmachine marketing is al heel veel geschreven. Via zoekmachine optimalisatie verhoog je je ranking bij de zoekmachines bij natuurlijke zoekresultaten van de strategische trefwoorden. Daarnaast kan je ook adverteren op Google via een gericht aantal trefwoorden.

Virale marketingtechnieken zijn uitstekende middelen om je visibiliteit te verhogen via kennissen. Dit benadrukt de geloofwaardigheid van de informatie.

Daarnaast kunnen we zeer gericht beroep doen op commerciële e-mailings maar dit strookt minder met het pull marketing principe.

Als de bezoeker dan op onze productsites komt moeten we focussen. Enkel door specifieke informatie rond één of meer diensten met een onderscheidend vermogen gericht aan die doelgroep kan je hen overtuigen om te lezen en door te klikken. De content vormt hierbij een handige filter om gerichte leads te genereren. De inhoud op deze sites moeten eerst vertrouwen op internet winnen. We moeten zorgen voor een stroom door de website zoals een supermarkt klanten langs de diverse afdelingen leidt: de meest optimale visitor flow.