Met de nieuwe internetstrategie komt een belangrijke vraag naar boven. Investeringen ok, maar wat zal ons dat opleveren binnen 3 jaar?

In het plan beschrijven we als doelstellingen voor e-business:

  • productiviteit verhogen door de self-service functie van het on-line kantoor
  • vernieuwend en kwalitatief imago op internet uitstralen

Maar wat is dit concreet? Hoe maak je dit nu meetbaar? Kan ik zeggen dat ik na 3 jaar zoveel voltijds equivalenten zal uitsparen? Mijn ervaring tot nu toe is dat de klant nu zonder manuele interventie van het ziekenfonds uit kleefzegels, europese verzekeringskaarten en documenten zelf kunnen bestellen en downloaden. Ze kunnen zelfs een aantal persoonlijke gegevens aanpassen. Dit komt neer op een 10.000 transacties per maand. Zouden dat 10.000 telefoons zijn? Toch kan ik niet aanwijzen waar we dit binnen de organisatie hebben uitgespaard. We doen wel heel veel nieuwe zaken in de plaats met dezelfde mensen.

Hoeveel mensen zijn nodig om een e-business cel te kunnen uitbouwen en waar kan je die in je organisatie uitsparen? Wie heeft daar meer info rond?