Ik leg vandaag de laatste hand aan de werkversie de internetstrategie 2006-2008. Het is een leerrijke oefening geweest. We hadden eind vorig jaar een brainstormoefening gedaan om ideeën te genereren rond

  • hoe meer surfers naar de site lokken
  • hoe meer surfers klant laten worden
  • hoe meer klanten on-line via het on-line kantoor laten werken

Maar na een brainstorm is er een selectie nodig en daar wringt het schoentje. I want it all maar Pareto raadt mij dit af. 😉

Dit weekend toevallig in de Gentse Bibliotheek een schitterend, klein, handig boekje gevonden: “Het Definitieve Marketingplan, zonder keuze geen richting” van Sicco C. Santema en Jeroen Van De Rijt. Het beschrijft in een 60-tal pagina’s, op kleiner dan A5 formaat, hoe je een effectief marketingplan schrijft vooral door de juiste keuzes te maken. Vooral dat laatste heeft mee heel goed geholpen. Hierdoor kom ik tot minder, maar de meest effectieve acties in mijn plan en weet ik ook duidelijker welke acties meest prioritair zijn. In een notedop de techniek:

  1. Beschrijf het fundament: het is een SMART geformuleerd doel, duidelijk afgebakend
  2. Kies de uitdagingen aan de hand van de confrontatiematrix van de belangrijkste kansen en bedreigingen en de belangrijkste krachten en antikrachten
  3. Kies de activiteiten aan de hand van de uitvoeringsopties, de keuzecriteria en de projecten.
  4. Tot slot creëer je een actieplan met een duidelijke planning.

In die 3de stap zit het keuzemechanisme, die ik had vergeten. In het boek beschrijven ze 2 soorten criteria:

  • de go/no-go criteria vb. valt de actie binnen de uitdaging?
  • een reeks andere criteria vb. realiseerbaar binnen een jaar

Voor mij heeft het boekje me in een uur tijd een belangrijk inzicht bijgebracht. Meer info vind je in het uitgebreider boek: Marketingplanning, de kunst van het kiezen. Op de site kan je alle werkbladen in word-formaat downloaden.