Enkele weken terug een uitnodiging gekregen voor deze lunch conferentie. Ik dacht e-Bancontact, dat kan interessant zijn. Bleek dat het uiteindelijk 2 uur lunch is en amper 15 minuten presentatie. Voor iemand als ik die een grotere prioriteit geeft aan inhoud dan aan netwerking was het dus wel een afknapper. Gelukkig dat daar wel een aantal deelnemers van Happy Days zaten. Trouwens toen ik snel het routeplan op de site van BDMA zocht kwam ik van een koude kermis thuis. Ik vond alvast nergens een overzicht van de evenementen of lokaties op de site. Het kan als marketinginstrument nog heel wat beter!

De presentatie zelf was een “première” van een nieuw product van Banksys. Het leek me nog sterk in zijn kinderschoenen te staan. In een artikel op vnunet.be van 23/11/2005 las ik dat ze de mogelijkheden aan het onderzoeken waren. Het doel volgens Stefan Grommen:

Het gezamenlijke doel is in elk geval e-shoppen te vergemakkelijken voor iedereen. Niet iedereen heeft vandaag een kredietkaart of betrouwt het om er internetbetalingen mee te doen. De drempel van Bancontact-betalingen op web verlagen, zet ook gegarandeerd de deur wagenwijd open naar een veel breder en waarschijnlijk ook jonger koperspubliek.

In de demo (niet live, wel via powerpoint) zagen we hoe ze het product willen aanbieden. Het verloopt nu zo:

  • stap 1: je klikt de Bancontact betaalknop
  • stap 2: je vult je kaartnummer en je vervaldag van je kaart in (vergelijkbaar als bij een kredietkaart)
  • stap 3: je maakt een connectie met je tele-banking pakket en je vult je digipas/pincode,… in

Die derde stap is dus niet zo eenvoudig om uit te leggen aan de klant. Voorwaarde is dat die immers aan e-banking via die bepaalde banken doet. Ik kan me al voorstellen wat een gebruikersondersteuning dat zal vergen. En wie zal de klant hiervoor bellen…?

Dus, er is nog werk aan de winkel. Vooral die communicatie naar de klant lijkt me zeker nog niet verenigbaar met het doel om de drempel voor de klant te verlagen.

Wat denken jullie van deze ontwikkelingen? Handig extra mogelijkheid om meer mensen te bereiken of eigenlijk niet nodig omdat je al kan betalen met kredietkaarten of specifieke toepassingen van de banken KBC, ING en Dexia?