Intern worstelen we al een tijdje met hoe vinden we goeie leads voor nieuwe klanten. De pure Direct Marketing begint moeilijker te gaan. En eerlijk gezegd, ik ga ook nooit in op een aanbod van iemand die me op het onverwachte belt of een mailingbrief naar me stuurt.

Ik was al een tijdje op zoek naar een alternatief. Die pull marketing technieken heb ik al in de internetstrategie geïntegreerd. Maar hoe breng je dat in je hele verkoopproces? Een zeer interessant boek is Permissie Marketing van Seth Godin. Ik ben er nog niet volledig door maar hierbij al een aantal inzichten die het verkoopproces totaal anders benaderen:

  • basisidee: We hebben allemaal beperkte tijd. Er zijn zoveel bedrijven die schreeuwen om je aandacht (interuptiemarketing). We filteren als consument dus alles weg waar we geen behoefte aan hebben. Als je als bedrijf dus aandacht wilt, dan kan je die best eerst vragen (permissie marketing) en werk met de mensen die je permissie gegeven hebben.
  • Stel dus vragen! Onderbreek klanten met een boodschap om hen interactief te laten deelnemen. Vraag vrijwillige medewerking.
  • Eens die mensen toestemming gegeven hebben, start je communicatieproces. Maak het interactief en bouw stap voor stap meer permissie op.
  • Permissie geeft de mogelijkheid tot communiceren. Hoe vaker je communiceert (herhalen!) hoe meer aandacht je krijgt, hoe meer vertrouwen je wekt. Uiteindelijk gaat het hierom. De prospect het vertrouwen geven dat je zal bieden wat hij verwacht. Centraal staat hierbij dus inhoud, niet de “verpakking.”
  • Richt je op je klantaandeel, niet op je marktaandeel.
  • Klantenservice is heel belangrijk in dit proces.

Waarom werkt direct marketing en het uitwisselen van adresgegevens niet fundamenteel? Omdat permissie en vertrouwen niet overdraagbaar zijn. Je kan het niet kopen. Je moet het opbouwen.

Ook het artikel Permissie Marketing: verse leads! is zeker een aanrader.

Een heel krachtige visie dus. Nu bekijken hoe we dit in de praktijk kunnen brengen!