Vorige vrijdag ben ik naar dit congres geweest. De organisatie was prima. Er waren deelnemers van verschillende interessante bedrijven. De verwachtingen waren dus hoog gespannen.
De inhoudelijke kwaliteit was wisselend. Vooral héél veel, maar weinig diepgang. Het kwam zeer commercieel over. Ik hou ervan om in contact te komen met een nieuw bedrijf rond een onderwerp die mij interesseert maar dan moet hij wel iets te vertellen hebben. Bij verschillende bedrijven was het herhaling van wat je zo op internet kan lezen. Waarom moet ik daar dan naartoe? En dan ben ik ondertussen al langs alle kanten gecontacteerd om opnieuw te gaan luisteren. Als ik interesse heb zal ik wel contact opnemen. Stop pushing 😉

Een aantal zaken heb ik eraan overgehouden:

  • Lawfort: Het is belangrijk om bij het meten en opvolgen van online klanten stil te staan bij het juridisch aspect. Wat mag, wat mag niet? Veel vragen, helaas weinig antwoorden. Benjamin Edelman is blijkbaar wel een goeroe op dit vlak.
  • SAS bekeek het opvolgen van klanten op een bredere schaal dan enkel online. Het is een belangrijke factor in business intelligence. De uitdaging: zorgen dat alle databases samen kunnen communiceren. Goeie tip, maar ook hier, geen enkele case. Geen succesverhaal. Enkel theoretische modellen en tools.
  • Webtrends: herhaling van wat ik al gehoord heb enkele maanden terug bij OX2. Gebruik 1st party cookies!
  • MSN: voorstelling van de Windows Live: http://ideas.live.com. Maar hoe wordt het gelanceerd. Welke impact zal het hebben op de bezoekers? Zullen ze het meer gebruiken of zal Google voor onze Belgische markt nog steeds meer dan 90% scoren?
  • Amplexor: Interessante invalshoek: enterprise search, was is de RIO ervan? Goeie spreker, maar opnieuw wat kan ik hier nu mee doen. Het lijkt me logisch dat je je zoekproblemen niet kan oplossen met een tool alleen.
  • Extenseo: de zoveelste herhaling van wat SEM is.
  • Websitestory: Nog een nieuw pakket om je aanbod te optimaliseren, campagnes te optimaliseren en gedrag van klanten beter in te schatten.
  • Nedstat: Wat is het verschil met al de andere meetinstrumenten?
  • Fast: Enterprise search: leuke invalshoeken. Niet zoeken op woorden, wel op inhoud. Maar hoe is dit al toegepast? Wat brengt het op?
  • GreenValley: nog een CMS systeem die beweert de combinatie te maken met enterprice search.
  • SE-Marketing: nog een bureau die SEO en SEA doet. Hier kwamen wel een aantal nieuwe trends aan bod.

Dus, als conclusie, mijn hoofd was overvol maar uiteindelijk heb ik er niet zoveel bijgeleerd. De contacten met de deelnemers waren wel interessant. Ik heb een goed contact gelegd met een collega de kredietsector. Merkwaardig hoeveel problematieken uit onze beide functies gelijklopend waren.