In het ziekenfonds werken we al een hele tijd aan het verminderen van papierberg in de hele keten van de administratie rond gezondheidszorg. Meer online communiceren in plaats van via de klassieke brief is hierin een belangrijke factor. Het aanvoelen is dat een e-mail goedkoper is dan een brief via de post. Maar is dit wel zo? Ik vind hier eigenlijk bitter weinig concrete info rond.
Welke factoren bepalen de kostprijs van een brief:
- aanmaak van de inhoud
- papier
- drukkost (zowel in grote aantallen in drukkerij als printerkost voor individuele correspondentie)
- arbeidsduur voor verzending
- portkost
Wat bepaalt de kostprijs van een email?
- aanmaak van de inhoud
- infrastructuur, onderhoud, support van het netwerk
- verzamelen van de email adressen
Een hele reeks kostenposten vallen weg bij email verkeer. Maar vooral dat stuk infrastructuur,… lijkt mij een moeilijk grijpbare factor. Heeft iemand hier concretere info rond? vb. een brief kost X euro, een mail Y euro?
1 Comment
stuffie
Wat betreft infrastructuur denk ik dat het toch meer gaat over een éénmalige kost. Hiermee wil ik zeggen dat éénmaal je netwerk is opgezet, je grootste kosten gedaan zijn.>Wanneer je nu 10 emails per dag verzendt of 100, dat maakt volgens mij niet veel uit. (misschien alleen op gebied van bandbreedte, maar dat zal in een bedrijf niet echt een probleem zijn)>Dus volgens mij is email veruit de goedkoopste manier, en ook gemakkelijker, milieubewuster,…