In het ziekenfonds werken we al een hele tijd aan het verminderen van papierberg in de hele keten van de administratie rond gezondheidszorg. Meer online communiceren in plaats van via de klassieke brief is hierin een belangrijke factor. Het aanvoelen is dat een e-mail goedkoper is dan een brief via de post. Maar is dit wel zo? Ik vind hier eigenlijk bitter weinig concrete info rond.

Welke factoren bepalen de kostprijs van een brief:

  • aanmaak van de inhoud
  • papier
  • drukkost (zowel in grote aantallen in drukkerij als printerkost voor individuele correspondentie)
  • arbeidsduur voor verzending
  • portkost

Wat bepaalt de kostprijs van een email?

  • aanmaak van de inhoud
  • infrastructuur, onderhoud, support van het netwerk
  • verzamelen van de email adressen

Een hele reeks kostenposten vallen weg bij email verkeer. Maar vooral dat stuk infrastructuur,… lijkt mij een moeilijk grijpbare factor. Heeft iemand hier concretere info rond? vb. een brief kost X euro, een mail Y euro?