Vrijdagavond waren we iets gaan drinken in het Oeverloze Eiland in Gent en daar werden we aangenaam verrast van de marketingstrategie van Johnny Walker. Wat gebeurde er precies? We bestelden onze drankjes en bij het bestellen van een whisky vroeg de bediening ons of we geïnteresseerd waren in een gratis degustatie van whisky’s. (Ze vroeg dus permissie recht in de roos van de doelgroep 😉 Tuurlijk waren wij geïnteresseerd. We hadden tijd en we hadden zin in wat er werd aangeboden.

Enkele minuten later kwam een vlotte maar gezellige kerel aan onze tafel staan met een handig bijzettafeltje met verschillende glazen op. Hij vertelde het verhaal van het ontstaan van de drank, het merk, de keuzes die gemaakt zijn en het product zoals het er vandaag is. Ik schat dat het een 15 à 30 minuten heeft geduurd. We mochten van verschillende whisky’s proeven en kregen elk een glasje JW aangeboden. Hij beantwoorden vragen rustig en vooral inhoudelijk. Het voelde absoluut niet opdringerig aan. Hij gaf de indruk dat hij wist wat hij verkocht en overtuigd was van zijn product.

Aan het einde van de demo vroeg hij of we op de hoogte wilden blijven van de producten van JW. (Hij vroeg dus meer permissie nadat hij ons iets gratis had aangeboden.) Eigenlijk wel. Het was aangenaam meegevallen en zoals ik al zei, hij zat in de roos van de doelgroep: een bende Single Malt whiskyproevers altijd op zoek naar nieuwe geuren en smaken 😉

En zo start onze communicatie met Johnny. Een mooie case van permissiemarketing zowel in live distributie als online. Nu ben ik benieuwd wat we precies toegestuurd zullen krijgen? Zullen ze hun communicatie kunnen converteren? Wanneer gaan we overtuigd zijn om een JW fles te kopen? Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg van de case.

Voor wie zin heeft om ook eens te gaan proeven: De site van Johnny Walker komt ook heel klaar en duidelijk over. Een duidelijk verhaal en een krachtige call-to-action: Registreer of Nodig een vriend uit voor een degustatie (word of moth!).