Ik hou al een tijdje mijn ogen open voor technieken om de klant op een aangename manier te verrassen. Vorige week heb ik zelf 2 momenten meegemaakt waardoor ik aangenaam verrast was door 2 grote bedrijven:

Gisteren belde ik naar de 1207 om het telefoonnummer te krijgen van een restaurant in het Gentse. Ik kreeg de klassieke onthaalformule van de teleoperator te horen “1207 goeie avond met Vanessa.” Ik stel mijn vraag: “in 9000 Gent, het telefoonnummer van restaurant De Hel.” Na enkele seconden sloot Vanessa af met “Hier komt het nummer mevrouw en smakelijk eten.” Dit laatste heeft mij heel aangenaam verrast. Het kwam over als iemand die luistert naar de klant. Niet een fabriek waar je een nummer opvraagt en doorkrijgt. Proficiat Directory Information Services (DIS), de onafhankelijke afdeling bij Belgacom!

Enkele dagen ervoor kregen we een telefoontje van onze bank. “Of ze wat geld mochten overzetten van onze spaar- naar de zichtrekening omdat de overschrijving in de betaalagenda zou kunnen doorgaan.” Dit vond ik echt schitterend. Met dat ene outboundtelefoontje gaven ze het signaal dat ze ons dossier echt beheren, dat ze ons kennen, dat ze ons willen helpen om een hele boel miserie van te laat te zijn met de storting. Ook hier, proficiat KBC met de proactieve houding en bedankt.

Als het goed is mag het ook eens gezegd worden, hé. Er loopt al zoveel mis waar een mens zich aan ergert, maar verschillende bedrijven, zelfs zeer grote, zijn goed bezig om klantgerichtheid in de praktijk te brengen.

Kennen jullie hier ook voorbeelden van?