Vandaag las ik in de Gentenaar een artikel over hoe Colruyt gebruik maakt van analysten en databases om het gedrag van zijn klanten te analyseren en zo te kunnen voorspellen wat de klant in de toekomst bij bepaalde weersomstandigheden en in verkeersomstandigheden zal komen kopen.

Op zich een schitterend model, maar ik ben nog niet overtuigd dat dit inderdaad al werkt, zoals de commercieel directeur van Colruyt beweert. Hij stelde dat door dit systeem ervoor gezorgd wordt dat de klant steeds in Colruyt vindt wat die nodig heeft, in tegenstelling tot andere supermarkten waar ze dit systeem nog niet hanteren. Sorry, Colruyt, maar dit heb ik nog niet echt ondervonden. Ofwel ben ik een “abnormale” shopper (want statistiek draait rond grote aantallen, niet rond individuen), ofwel kom ik steeds op het verkeerde moment, maar ik heb al vaak voor lege rekken gestaan de zaterdagavond.

Begrijpelijk, wie gaat nu shoppen op zaterdagavond. Wel ik, want dan is het toch behoorlijk rustig en ik wil altijd zo snel mogelijk mijn boodschappen achter de rug. Voor mij is dit geen plezierig uurtje uit, maar een noodzakelijk kwaad om zo kort mogelijk te houden. Ik herinner me meermaals magere melk te “moeten” kopen omdat de halfvolle al op was. Ik herinner me ook meermaals mijn favoriete kastanjechampignons te moeten missen en dan maar de Parijse soort mee te nemen in de plaats.

Wat misschien wel al kan werken is dat door dit model al behoorlijk kan bespaard worden op de voorraden. Dus dat er nog meer JIT kan gewerkt worden. Voor Colruyt zelf kan dat inderdaad al een behoorlijk verschil maken. Maar voor mij als klant?

Ik heb alvast nog niet ondervonden dat Colruyt hier een unique selling proposition heeft tegenover als de andere supermarkten. Dus, volgens mij is er nog heel wat onontgonnen terrein wat de datamining in consumentengedrag betreft zodat de klant daar zelf wezenlijk het verschil zal merken.

Voor alle duidelijkheid, ik ben pro-Colruyt shopper. Niet al te veel luxe en keuze. Dat maakt shoppen net wat het voor mij moet zijn, de essentie van snel kunnen kiezen en zo snel mogelijk buiten. Maar ik heb het wel moeilijk als ze via self-fulfilling prophecy een USP willen introduceren.

Ben jij een Colruyt-shopper? Ondervind je dit “altijd alles voorradig hebben” bij de Colruyt?