Vorige vrijdag nog een interessante discussie gehad met een vriend rond de eID. Hij had net zijn nieuwe identiteitskaart ontvangen.

  • Ik met al mijn enthousiasme “en, ken je je pincode al vanbuiten?”
  • Hij: “pincode?”
  • Ik: “wel, dan kan je die gebruiken om je online te identificeren!”
  • Hij: “en waar kan ik dat dan gebruiken?”

Ik schrok wel even om geconfronteerd te worden met de realiteit 😉 Deze vriend is echt als veertiger iemand met de vinger aan de pols. Iemand die mee is met de nieuwe media zoals internet. Eigenlijk zelfs een early adopter. En toch, hij zag geen enkel meerwaarde aan het eID systeem voor hemzelf.

Ik maar uitleggen dat er een verhoogde beveiliging is tegenover het gebruik van paswoorden. Dat je op den duur geen 10.000 paswoorden meer zal moeten onthouden maar dat je heel gemakkelijk met die ene eID zal kunnen werken. Zijn nuchtere reactie: “hogere beveiliging? De meeste mensen kennen daar niets van. De vraag die ik mij stel is: hiermee zullen ze alles van mij te weten komen. Big Brother, no thanks.”

Ja, daar stond ik dan met mijn eID verhaal. Zelfs bij early adopters is er dus nog heel wat werk aan de winkel. De kaart op zich zal het verschil niet maken. Er moeten dringend toepassingen komen die een toegevoegde waarde leveren voor de gebruiker. Het gebruik van de elektronische handtekening zal daarin een kentering zijn vermoed ik. En daar zijn we met Partena-Ziekenfonds hard mee bezig.

Nog een mankement is dat deze burger geen uitleg kreeg rond de verschillende nieuwe mogelijkheden van de eID. Misschien heeft hij ze gekregen? In een folder of zo. Maar belangrijkste is, deze info heeft hem niet bereikt. Volgens mij moet de ambtenaar die de eID aan de burger overhandigt dit systeem toch minimaal uitleggen en verwijzen naar waar meer info te verkrijgen is. Nu is de overheid vooral bezig om het systeem te promoten bij de bedrijven, maar ze vergeten naar mijn bescheiden mening de burger er actief in te betrekken en die zal bepalen of het systeem zal slagen of falen!

Nochtans zijn er hier en daar al mooie toepassingen. Een waar iedereen mee geconfronteerd kan worden is Tax-on-web. Zelf werk ik er nog met het token systeem want ik heb nog geen eID. (Ik moet er dringend eens een aanvragen.) Deze toepassing vind ik echter héél veel verbeterd sinds de problemen van vorig jaar. Online direct een berekening en quasi 100% een voorspelling van je uiteindelijke afrekening. Dat geeft direct zekerheid, als dat geen toegevoegde waarde is. Een manier om meer mensen op het systeem te krijgen is zeker ervoor te zorgen dat de online aangiftes eerst worden verwerkt, maw. dat deze internauten als eersten hun afrekening krijgen.

Wat is volgens jou de grote meerwaarde van het systeem voor de burger? Zie jij al voorbeelden waarbij dit een groter gemak zou zijn voor jou? Heb je het zelf al online gebruikt?