In Bizz Magazine van juli/augustus las ik nog een interessant artikel van de trendwatcher Herman Konings. Blijkbaar een serieus bekende Belgische psycholoog met een marketing achtergrond.

Bij bekijkt de toekomst vanuit de observatie van de huidige generatieverschillen. Volgens Konings houden we ons vandaag vooral bezig met technologie, maar daartegenover is de zoektocht naar gezelligheid ook zeer groot. Dat ziet hij door de hoge verkoop van kaarsen en rode wijn en het aantal reünies die worden georganiseerd. Lijkt contradictorisch maar hij ontleedt dit verder volgens de verschillende generaties. De jongerengeneratie weet dit echter perfect te verzoenen. Het zijn de surfers en de chatters maar heel sterk sociaal geëngageerd!

Daarna ziet hij 4 generaties:

  1. generatie “Kloof”: tussen 25-35 jaar, 21% van de Belgen
    Houden zich bezig met “hell care.” Ze proberen zich volop te bewijzen en te overleven in een wereld van gebrek aan tijd en geld.
  2. Medioren of babyboomers (de ouders van generatie “Kloof”): tussen 50 en 60 jaar, 19% van de Belgen
    Doen vooral aan “wealth care.” Ze hebben veel geld verdiend en hebben nu tijd om te investeren vooral in luxe, comfort, exclusiviteit, gastronomie, cultuur, shopping, wellness meer gericht op lifestyle dan gezondheid. They are spending their kids inheritance! Ze zijn ook mee met hun tijd, mondig en niet wereldvreemd van hun kids. Ze begrijpen dezelfde popcultuur, merken discussies.
  3. Daartussen heb je de 40-something: tussen 40 en 50 jaar, 15% van de Belgen
    Dit zijn de pechvogels bedreigd met burn out, midlifecrisis, overgewicht, relatieproblemen, welvaartskwalen. Ze hebben geld maar geen tijd om het te spenderen door dure opgroeiende kinderen. Ze zijn vooral bezig met “well care” zoals relaxatie, timemanagement, psychische gezondheid, zingeving en spiritualiteit.
  4. Senioren: ouder dan 60, 17% van de Belgen
    Bij deze groep ligt de nadruk vooral op “health care.” Ze kampen met lichamelijke beperkingen, gezondheidsproblemen waardoor gezondheidszorg centraal staat.

De generatie “Kloof” en de Medioren lijken eerder vrienden die geen generatiekloof kennen. Maar Konings voorspelt een ware generatieoorlog! Er zijn te veel mensen ouder dan 50-60 jaar om gedragen te worden door de jongere generaties. De overheid steunt deze medioren ook eerder dan de jongeren. Daar moet een ware clash van komen. Hij ziet het al in de studentenopstand van vorig jaar in Frankrijk. De jongere generaties worden het hard labeur en gezwoeg beu en zien geen comfortabele toekomst komen. De Medioren zijn minder geneigd om deze generatie bij te staan. Het wordt dus bijzonder zwaar voor de 20-ers en 30-ers!

Wat is het licht aan het einde van de tunnel? Konings zweert bij “creëren” en “onafhankelijk” denken. De toekomst heb je zelf in handen. De maatschappij is maakbaar. We hebben gewoon mensen nodig met lef die kiezen voor het leven!

I’m all for!! Wie ziet dit ook zitten?