Ah, daarstraks het eerste boek tijdens mijn vakantie uitgelezen. Weet jij trouwens hoe je kan verbranden tijdens het lezen van een boek in de schaduw. Wel, ik zal het je ooit eens vertellen (aiaiai).

The Tipping Point, how little things can make a big difference van Malcolm Gradwell.
Gladwell vertrekt van de studie van virussen en epidemieën om een aantal wetmatigheden in de “word of mouth” fenomenen bloot te leggen. Hij zweert bij 3 wetten:

  • De wet van de minderheid. Hij ziet “connectors,” “mavens,” en “salesmen” als doorslaggevende spelers in het doorspelen van informatie of het verspreiden van een trend.
  • De “stickiness” factor is dan eerder een eigenschap van de boodschap zelf. Hoe “plakkender” hoe steviger het is ingeburgerd en hoe sterker het wordt doorgegeven.
  • De kracht van de context is volgens de schrijver echter doorslaggevend. Als die niet aanwezig is, zal het nooit uitgroeien als een trend.

Hij sleurt er allerhande psychologische studies bij om het belang van de 3 wetten aan te tonen. Hij toont het ook aan door een aantal cases te analyseren. Er zijn wel een aantal interessante inzichten maar ik vind het niet echt beenbreken en eigenlijk wat voor de hand liggend. Het is toch logisch als je iets wilt bereiken dat je er de omgeving voor creëert, de juiste mensen voor samenroept en de boodschap vertaalt op een manier dat het aantrekkelijk is voor je doelgroep.

BTW, ik schrijf dit vanuit een internetcafétje in Calpe, Spanje. Greetings from the sun!