Zoals gisteren aangekondigd heb ik deze morgen de presentatie gegeven in een behoorlijk gevuld auditorium. Het publiek bestond uit studenten met een verschillende achtergrond: marketing, IT,… De accomodatie was alvast picco bello. Projector, prachtige geluidsinstallatie, perfecte snelle internetverbinding. Dikke proficiat aan de school en de coördinatrice van de opleiding eDesign. Eén nadeel, het is moeilijk om interactiviteit te brengen in een auditorium. Hopelijk heb ik deze jonge mensen warm gemaakt voor de boeiende wereld van e-business en kunnen we hier nog wat nadiscussiëren?
Eén reactie/vraag van een student is alvast in mijn mailbox gekomen:
“Eerst en vooral bedankt met de interessante uiteenzetting van deze middag. Zou je echter nog eens wat uitleg kunnen geven over slide 24 want die heb ikniet volledig begrepen. En ook de afkorting SEO, waarvoor stond die nu weeral?”
In Slide 24 wil ik duidelijk maken dat dat nieuwe profiel van de surfer/prospect ook gevolgen heeft voor de media. De “klassieke consument” liet commerciële boodschappen vlot over zich komen. De nieuwe “prosumer” ziet het heel anders. Hij bepaalt welke informatie (vb. over digitale fototoestellen) hij wilt, waar hij het wil (bij hem thuis of in de winkel) en wanneer (’s avonds na werkuren of ’s nachts). Hij wil ook informatie die hem boeit, waar hij iets mee is. Geen holle verkoopspraatjes. En hij wil antwoorden op zijn specifieke vragen. Niet de algemene brochures of handleidingen. Die heeft hij in principe via internet al kunnen lezen.
Deze “andere” consument verwacht dus ook een “ander” gedrag van de bedrijven. Zij moeten gewoon zorgen dat de informatie altijd en van overal ter beschikking is op de manier dat hij zelf kiest: via internet, of zelfs via sms of digitale televisie. Hét belangrijkste echter is dat de informatie, de content zelf, authentiek, eerlijk en correct is en afgestemd op zijn vraag. Dus interactie is daarin heel belangrijk.
En SEO. Ja, daar kunnen we wel enkele uren over bezig zijn. Hoe begin je eraan? Ik geef je de afkorting en de essentie. Search engine optimisation of zoekmotor optimalisatie heeft als bedoeling om je website zo te bouwen dat het vlot “leesbaar” is voor de spidersoftware van de zoekmotoren zoals Google zodat je hoog scoort in de zoekresultaten. Bepaalde sites, zoals onze huidige website, zijn nog niet geoptimaliseerd en scoren dus niet zo hoog als je op bepaalde trefwoorden zoekt. Daar komt echter binnenkort verandering in 🙂 Hou www.partena-ziekenfonds.be alvast in de gaten. Het komt er dus op neer om te begrijpen hoe zoekmotoren werken zo dat je bij de ontwikkeling van je site daar al rekening mee houdt. Je kan alvast nog heel veel informatie hierrond op internet vinden. 2 belangrijke bronnen waar je mee kan starten:
Hebben andere mensen nog tips. Ze zijn welkom op de blog. Of andere vragen? Aarzel niet om te e-leren 😉
3 Comments
Kristof
Bedankt voor de snelle reactie. Nu had ik nog een vraagje 🙂>Een nieuwe trend van het internet is UGC, user generated content. Maar kan je nog eens kort zeggen wat dit inhoudt? Want ik heb daar zo halve zaken bijgeschreven maar geraak er niet wijs uit 🙂>>thanks
Kristof
Ik heb het ondertussen al gevonden 🙂 Het is iets zoals blogs nee? Dus dat de gebruiker de content aanmaakt. >groetjes
Ilse Jansoone
Inderdaad, goed gevonden! Voorbeelden zijn fora en wiki’s (vb. http://www.wikipedia.org). Nog een mooi voorbeeld is http://www.vsn.nl, een website van de Vereniging voor Spierziekten. Je moet eens kijken hoe gevuld hun forum is (Myocafé). En hun jongerensites http://www.jackies.nl/ is helemaal voor en door jongeren met spierziekten gemaakt. >Succes ermee,