Woensdag was het de eerste editie van Customer First, een event rond mogelijkheden van internettechnologie voor de interactie met de klant. Naar verluidt zijn er in deze eerste editie 1620 marketing-, sales- en communicatie-professionals op afgekomen. De communicatiecampagne op voorhand was dan ook zeer intensief. Ik heb hen zelfs moeten bellen om te vragen om te stoppen met me mailings te versturen omdat ik me al een aantal maanden geleden had ingeschreven 😉 Dus in elk geval een succes qua opkomst.

De organisatie ter plaatse was me echter niet zo duidelijk. Ik had er toch een ruimte verwacht waar je op je gemak kon luisteren naar de key note speakers en de opstelling gaf me eerder de indruk dat dit maar bijkomstig was. Het was voorzien in een hoekje, met veel te weinig stoelen en allerhande omgevingsgeluiden zodat je de spreker niet altijd kon begrijpen en de slides moeilijk kon zien.

Ik heb dan ook maar anderhalve uiteenzetting meegevolgd. De presentatie van Mike Panaggio – C.E.O. of DME (a Direct Marketing Experience) vond ik persoonlijk een tegenvaller. Hij was niet goed voorbereid, had véél te veel slides en heeft een inleiding gegeven over hoe goed hij wel is en hoe goed hij zijn personeel verwent die langer duurde dan de inhoud die hij wou brengen. Amerikaanse marketingblabla zonder dat we echt zaken konden zien. Ik vermoed echter dat hij misschien bewust zo heeft gedaan. Zijn enige bedoeling was de call to action: bezoek je persoonlijke (landings-)pagina op http://www.customerfirst06.com/ilse.jansoone en log in met mijn e-mail adres ijansoone@partena-ziekenfonds.be. Eén van zijn direct marketing producten. En hier kan hij perfect tracen wie hij voor zich had en persoonlijk met je verder kan communiceren. Je merkt ook meteen de virale techniek “refer a friend.” Stuur de contactgegevens van een kennis door en ze sturen hem een eigen gepersonaliseerde homepage. Ik vraag me wel af in hoeverre de Belgische markt hiervoor openstaat maar het is natuurlijk wel goed gevonden om surfgedrag van prospecten te volgen. Persoonlijk verkies ik als prospect anoniem te blijven tot ik beslis om meer info te vragen aan het bedrijf. Volgens mij maakt hij de bocht dus wat te kort. Wat vind jij?

Tussen haakjes, niet teveel die gepersonaliseerde pagina bezoeken hé, want ik krijg steeds een mail met een bedanking en een reminder om het verder te forwarden 😉 Véél te agressief voor mij dus.

Ik had wel sympathie voor een aantal van zijn boodschappen, hoe algemeen het ook klonk:

  • durf, doe, meet, leer en stuur bij.
  • innoveer, stimuleer de risiconemers
  • 1 to 1 marketing = pick up the phone!
  • er is geen sustainable advantage meer, het kan allemaal niet meer goedkoper, creëer een ervaring, dat is wat mensen willen en wat mensen bijblijft

De tweede presentatie van Joakim Borgström – Creative Director and partner of DOUBLEYOU Barcelona, España was in tegenstelling tot die eerste wel heel, héél praktisch. Hij legde van naaldje tot draadje uit welke stappen hij had gezet om een interactief en viraal spel te bouwen waarbij je Ronaldinio met de muis kan laten dribbelen en het spel kan doorsturen naar een bekende. Alle stappen werden uitgelegd, van research tot uitwerking. Ik heb het niet volledig blijven volgen want het duurde me te lang. Ik heb het resultaat dan ook gezocht op internet maar nergens gevonden, ook niet op zijn portfolio. Misschien was het een avant première.

Daarna heb ik hier en daar nog wat stands bezocht. Nog eens wat cases gaan beluisteren bij OX2. Verschillende nieuwe ideeën gekregen van de mensen van Netlash. Eens gaan kennismaken bij Permesso en Extenseo.

Nog een aantal zaken die mijn collega Vanessa heeft opgestoken tijdens een aantal workshops in de namiddag:

1.Online video in a 2.0 world

Er zijn 3 manieren om video via het web beschikbaar te stellen

  • Streaming: live of ?on demand? beelden overbrengen, met een minimale buffering op de client side. Hiervoor heb je wel ?dure? streaming server software nodig(RTMP)
  • Progressive download: Enkel on demand beelden, die in stukjes in de cache van de browser geladen worden. Hiervoor heb je geen streaming server stoftware nodig. http volstaat.
  • Download: Enkel ?on demand? beelden die bekeken kunnen worden nadat alle data is gedownload. Hiervoor heb je eveneens geen streaming server software nodig. Je kunt wel copyright beslommeringen krijgen

Flash 8 is DE software om video beschikbaar te stellen via het web! De meeste mensen hebben het (het is ruimer verspreid dan bv. Acrobat Reader) en het is cross-browser en cross-platform

2. Search Marketing

Het succes van internetmarketingcampagnes t.o.v. klassieke campagnes is vooral te wijten aan het feit dat alles op de voet kan gevolgd worden en dat de resultaten onmiddellijk beschikbaar en meetbaar zijn. Bovendien is de instapdrempel laag door de beperkte instapkosten.

3.Web beyond the browser

Het web ontgroeit de browser en vindt steeds meer zijn weg naar desktops, Ipods, GSM?s en andere media. Hier liggen nieuwe technologieën zoals RSS, AJAX en Flash aan de grondslag.

4.Content los van de drager

Zoekmachines, newsfeeds en RSS maken het voor de gebruiker makkelijker content op het overzichtelijke en volledig op de behoefte van de surfer afgestemde manier tot zich te nemen.

5.Gebruik van Open Source

Ontwikkelingsmethode die ervan uitgaat dat de broncode van software gratis voor iedereen beschikbaar wordt gesteld. Waarom te verkiezen boven ?gesloten? software?

  • onafhankelijkheid (je bezit zelf de broncode)
  • hergebruik => organische groei => verhoging van de kwaliteit
  • Open standaarden

6.Persoonlijke nieuwsbrieven

Aan de hand van gegevens die de klant over zichzelf opgegeven heeft (gezin of vrijgezel, man of vrouw, sportief of niet, ?.) is het mogelijk een om persoonlijke nieuwsbrief naar de mensen te verzenden. Het principe is eenvoudig. Maak één grote nieuwsbrief met daarin verschillende artikels. Per artikel definieer je de doelgroep. Zo kunnen er uit één grote nieuwsbrief verschillende persoonlijke nieuwsbrieven geëxtraheerd worden.

Al bij al was het dus zeker de moeite waard!