Het werd al een half jaar geleden aangekondigd. Gisteren en vandaag gaan dus de Winkelwebvakdagen door in de Jaarbeurs in Utrecht.

Gisteren was ik erbij. Hierbij een aantal bedenkingen:

  • e-Commerce zit in de lift. Ondernemers ruiken de Euro’s die meer en meer op het Internet worden besteed. Het was een overrompeling door het grote aantal bezoekers. Het was aanschuiven om te kunnen meeluisteren in de SprekersArena en vaak was die helemaal volzet. Inhoudelijk was het dus niet echt leerrijk hoewel we de presentaties nog nagestuurd krijgen.
  • De dienstenleveranciers in de stands besloegen de hele range van toeleveranciers in e-commerce: bedrijven gespecialiseerd in acquisitie (zoals Google, Yahoo en Linki), andere gericht op conversie, verschillende online betalingssystemen (zoals Ogone), tot de partners die de webresultaten meten en volgen (zoals Webtrends). Daarnaast waren ook een aantal consultants aanwezig gespecialiseerd in het e-commerce proces en die je begeleiden doorheen het hele e-commerce traject. De trend rond specialisatie die ik vorig jaar heb gemerkt in de webontwikkelingsbureaus zet zich dus zeker door.
  • Zelf heb ik één presentatie meegevolgd van Rabobank rond de toekomst rond online betalen. Rabobank gaf eigenlijk 2 belangrijke technologische trends aan die de wereld van de betalingen zal beïnvloeden: de digitale TV die samensmelt met de computer en waar mensen zullen kunnen kopen, en de mobiele wereld waar mensen via de GSM willen betalen. Rabobank is als internetbankier sterk aan het investeren op vlak van research en binnenkort komt een nieuw betalingsproduct op de markt: de Minitrix, een beetje vergelijkbaar met onze Proton in België. Een soort virtuele portemonee waar je microbetalingen mee kan doen zowel via SMS als online. Interessant vond ik ook dat het binnenkort mogelijk wordt om er op regelmatige basis geld op te voorzien zodat je niet opeens aan een parkeerautomaat staat met een lege geldbeugel.
  • Op de beurs stonden ook een aantal leveranciers van “prepaid” systemen. En wat me opviel is dat verschillende grootbanken zoals Fortis aanwezig waren met hun specifieke online betalingssystemen. Blijkbaar is het online betalingsverkeer in Nederland toch anders georganiseerd dan hier in België waar alles toch al behoorlijk vanuit 1 pakket wordt aangeboden.
  • Een interessante nieuwe toepassing die ik heb zien demonstreren is www.livecom.net. Ik had al gehoord van co-browsing maar het was interessant om het te zien werken. Een bezoeker op je website kan via chat aangesproken worden door een adviseur die hem zal begeleiden naar de juiste info. Op hun site zie ik 2 toepassingen: specifiek naar support in klantenservicediensten en gericht op sales waarbij een “verkoper” je begeleidt in de keuze van je aankoop. De bezoeker kan dus rechtstreeks “aangesproken” worden, via chat, video, voice,… De vraag is of die niet bruskerend overkomt bij de bezoeker die ervanuit gaat dat hij evengoed anoniem je winkel eens kan komen bezoeken. De redenering van “je wordt toch ook aangesproken door een winkelier bij je bezoek aan een winkel” lijkt me dan toch iets ver gezocht. Maar ik geloof wel in die persoonlijke assistent die er direct is als je iemand nodig hebt, dus eerder op jou vraag.

Wat vinden jullie van dit laatste product? Zou je het appreciëren als je aangesproken wordt terwijl je rondsurft? Heb je het al eens zelf ervaren?