Begin januari in de Tijd gelezen: Het internet is een rijp medium geworden voor adverteerders. Enkele cijfers en constateringen:
Rond de bezoekers:

  • 57% van de Belgen heeft toegang tot internet
  • meer dan de helft daarvan zijn mannen
  • de grootste groep daarvan is tussen de 18 en 45 jaar
  • 20% van de mediaconsumptie is vandaag voor rekening van het Net
  • De groei van het aantal internetgebruikers lijkt te stagneren. Er wordt hard gewerkt vanuit verschillende hoeken om de digitale kloof te dichten. Het feit dat het toch een “goedkopere” manier is om je doelgroep te bereiken speelt toch een rol hierin.

Ik stel me wel vragen bij deze laatste bedenking. Hoe kan de groei nu al stagneren als een nieuwe generatie aanstormt die geen tijd heeft gekend zonder internet. Meer dan 95% van de jongeren zijn internetgebruiker. Het wordt gebruik in alle scholen. Het afnemen van het theoretisch rijexamen gebeurt nu zelfs via de computer. De kloof zal dichten, maar het zal een generatie duren.

En de bedrijven/adverteerders:

  • Banken en de toeristische industrie zijn volle gebruikers van het Net
  • producenten van niet-duurzame goederen veel minder maar een inhaaloperatie wordt verwacht.
  • Waarom gaat de groei in deze laatste groep vooruit? Het Internet blijkt het meest geschikte medium te zijn om persoonlijke relaties op te bouwen met klanten.
  • Wat is het probleem met web 2.0? Veel adverteerders vinden geen model waarmee ze terechtkunnen op blogs of ‘reclamevrije’ sites.

Hier is dus echt creativiteit voor nodig om de switch van push naar pull te doen 😉