Het laatste jaar doen we met het e-business team veel inspanningen om de productiviteit van onze websites op te trekken. Dit doen we door sterk te werken op de instroom en de conversie. Met een dergelijk complex product en dienstenpakket is het echter niet altijd evident om de impact van onze websites uiteindelijk aantal nieuwe klanten uit te drukken.

Het doet me dan ook deugd te lezen op Brick meets byte dat internet een grotere invloed heeft op de offline koopbeslissing dan traditionele media. Maar dit is moeilijk meetbaar. Je kan natuurlijk vragen aan de klant of de website een invloed heeft gespeeld in zijn beslissing om klant te worden, maar dat is nooit 100% sluitend en omslachtig als meetproces.

Een belangrijk voorbeeld van de rol van de website hebben we echter wel heel duidelijk gezien zowel in cijfers als in kwaliteit bij onze laatste rekruteringscampagne. Die hadden we voor het eerst georganiseerd via enkel de functietitelvermeldingen in Vacature rechtstreeks naar meer info op de site. Hier hebben we veel meer in kwalitatief goeie kandidaten uit gehaald. Daarnaast was de procedure ook veel gemakkelijker en sneller elektronische te verwerken. Het medium internet heeft hier dus zeker een bepaalde positieve “filterfunctie” gespeeld en gezorgd voor een verhoging van de productiviteit.