Vorige week hebben we ons nieuw onlinekantoor gepubliceerd. Zoals ik vorige al aankondigde. Dat is toch altijd spannend. We spreken hier toch over een toepassing waar al meer dan 25.000 klanten mee werken. Als daar iets fout mee loopt krijgen we onmiddellijk een boom in onze helpdesk. Je kan je de stress al voorstellen, want zelfs bij de groten loopt een nieuwe publicatie wel eens de mist in 😉 Maar alles verliep van een leien dakje. Nu zijn ook de meeste interne opleidingen zijn achter de rug, iets wat ik nog altijd heel graag doe. Enkel morgen nog demo aan het management team. Er is slechts één netelig probleem die we binnen de volgende dagen moeten opgelost krijgen en dat is de snelheid van de nieuwe toepassing. Door alsmaar meer gebruikers die alsmaar meer gebruik maken van alsmaar meer mogelijkheden. Daar gaan we alle koppen bij elkaar moeten steken om die performantie op te trekken want het kan wel gebruiksvriendelijk, veilig en toegankelijk zijn, als het niet snel genoeg gaat zal de bezoeker het ook opgeven na een tijd. Ideeën om te zoeken in bepaalde richtingen zijn alvast welkom.

Met het Partena-Onlinekantoor halen we ondertussen maandelijks al boven de 80.000 transacties zoals je ziekteverzekeringen consulteren, terugbetalingen en uitkeringen opvolgen, kleefzegels bestellen of direct thuis printen, SIS-kaart laten vernieuwen,… Je krijgt zelfs een mailtje van zodra je uitkering of terugbetaling gestort is. En in de laatste versie zijn toch weer een hele reeks nieuwigheden bijgekomen (dankzij de api’s aangeleverd door onze Brusselse webontwikkelingsbuddy’s):

  • de downloadbare pdf-formulieren worden nu vooraf ingevuld met je gegevens uit je dossier (hier is dus geen kleefzegel meer voor nodig). We zetten ons al schrap om onze processen aan te passen tegen de integratie van de elektronische handtekening via de eID tegen eind dit jaar. Oefen dus alvast maar door in te loggen met de elektronische identiteitskaart.
  • je kan nu ook je aanvragen voor kine of geneesmiddelen aan de adviserend geneesheer opvolgen. Is mijn aanvraag al goedgekeurd? Tot hoe lang loopt ze nog? Wanneer moet ik vernieuwing aanvragen? Allemaal eenvoudig op te volgen vragen dus.
  • persoonlijk vind ik het zicht op je geneesmiddelenverbruik toch wel de interessantste vernieuwing. Je kan nu zien hoeveel je totaal aan medicamenten hebt uitgegeven en hoeveel je had kunnen sparen als je goedkope geneesmiddelen had gevraagd. Toch wel interessant om eens bij stil te staan hoeveel de ziekteverzekering eigenlijk kost zowel voor jezelf als voor de Overheid.

Ook de vorm van de toepassing werd eens grondig onder handen genomen. Daarvoor hebben we beroep gedaan op het usability-advies van Netlash. Het was echt een meerwaarde om de schermen te laten optimaliseren door een externe partij met een neutrale bril. En binnenkort nemen de jongens van Anysurfer de toegankelijkheid nog onder de loepe. Benieuwd of we het label ook zo vlot zullen halen als onze website.

Bij deze, special thanks to iedereen die aan dit project hebben meegewerkt: Vanessa onze webmaster (alias internetbabe), Bart en zijn team uit Gent, Dirk en zijn team uit Brussel, onze interne vertalers en taalexperten Pierre, Robyn en Ilse, onze trouwe testploeg uit ons Contact Center en binnenkort ook Roel en zijn bende. It’s great to work with you guys!

Op naar onze volgende projecten. Onze online demo moet nu dringend geactualiseerd worden en we hebben nog 2 prachtige projecten in petto. Maar het is nog te vroeg om het tipje van de sluier te lichten. 😉