Het werd al een tijdje aangekondigd, maar maandag is het eindelijk van start gegaan. Metatale heeft hun top 100 van de Vlaamse meest invloedrijke blogs gelanceerd. En het heeft een serieus stukje buzz veroorzaakt met een aantal prachtige discussies. Het bereikte zelfs de traditionele printmedia.
Ik heb bewust een aantal dagen puur geobserveerd. Prachtig toch hoe je eerst die nieuwsgierigheid ziet groeien en dan opeens die wave ziet overwaaien. Ongelooflijk hoe die traditionele media toch vrij snel mee waren. Grappig hoe bepaalde mensen wat gekrenkt reageren met “ik zit er niet tussen en heb toch wel invloed.” Mooi hoe ze hierdoor en de kans geven aan de initiatiefnemers om te reageren, direct en transparant. Een prachtige case van pull marketing. Niets gepushed, geen slap in the face geschreeuw met een grote mediacampagne.
Van de manier waarop ze dit product in de markt hebben gezet kan je als marketeer alleen maar jaloers zijn of nog beter, uit leren 😉
PS. Damn ik kom ook niet in die lijst voor. Zou ik dan toch de raad van Bart moeten opvolgen en deze blog in 2 splitsen? Of moet ik me geruststellen met de gedachte dat ik waarschijnlijk zowel op de lijst van art als e-business sta 😉
7 Comments
Luc Van Braekel
“Ongelooflijk hoe die traditionele media toch vrij snel mee waren.”>>Nou, ik heb het zonet even nagekeken op Mediargus, en er is slechts één krantengroep die er iets over geschreven heeft, namelijk Corelio met De Standaard en Het Nieuwsblad.>>De rest van de mainstream media reageert dus blijkbaar enkel op push-nieuws: ze wachten tot het nieuws vanzelf op hun bureau belandt, in plaats van actief allerlei bronnen zoals blogs af te schuimen.>>Een goed punt voor Corelio, maar teleurstellend voor de rest van de klassieke media…
Erlend
Ik maak mij lichtjes zorgen over de technische glitches, waardoor er momenteel hier en daar blogs niet zijn opgenomen.>>Verder is het inderdaad een zeer mooie campagne geweest, zonder>eigelijk campagne te voeren.
Tijs
Erlend, het feit dat er een aantal blogs niet (goed) werden meegenomen behoort tot de groeipijnen. Het gaat over 55000+ blogs en een hele reeks verschillende blogplatformen en CMS’en. Daarbij kan er (tijdelijk) af en toe nog wel iets mis gaan.
Ilse Jansoone
@Luc: Klopt, 1 krantengroep was er bij maar die was dan ook heel snel. Daar was ik vooral verwonderd over. Over het algemeen is internetcommunicatie toch een stuk sneller eer het opgepikt wordt. Of het moet georchestreerd worden via een persartikel en dat was dacht ik niet gebeurd. Ik ben benieuwd of er nog andere klassieke media zullen volgen.
Ilse Jansoone
@Erlend & Tijs: Ik vind het logisch en gezond dat er kritisch gekeken wordt naar de inhoud van de lijst en de definitie van de filter die wordt gebruikt. Zoals ik zei, toch een aantal bloggers maken direct de bedenking “ik zit er niet in.” En gelukkig maar, zo kan het model grondig getoetst en geoptimaliseerd worden? Fantastisch toch hoe dat allemaal via internet kan. Stel je voor hoe lang het duurt om gebruikersinformatie te krijgen over een traditioneel product. Ik verwacht in elk geval dat er nog communicatie komt rond die optimalisatiefase.>PS. Hoeveel jaar heeft Google nodig gehad om hun logaritmes te optimaliseren? 😉
Pietel
@ Ilse: een beetje offtopic, maar dat wit tegen zwart leest geweldig moeilijk.
Ilse Jansoone
@Pietel: Je hebt gelijk, ik moet dringend eens een graficus onder de arm nemen 😉