Een dikke week geleden zijn we voor de 7de keer samengekomen met de e-ateliergroep.
Het was een dag van hard doorwerken. Onze deadline komt razendsnel dichterbij en we konden allemaal dat dagje gebruiken om het werk waar we mee bezig zijn verder uit te werken.

Ik heb de voormiddag genomen om mijn de 2 werken die ik had meegenomen eens grondig te evalueren en eerst keuzes te maken. Van die nieuwe ruimte heb ik besloten om te laten zoals die is. Het voelt voor mij sterk genoeg aan zoals die is. Ik heb alle schilderselementen overlopen en geen enkele kon ik toevoegen dat een grotere meerwaarde zou geven.

Op Lisa’s new world heb ik een hele tijd langer gezocht. Daar had ik het gevoel dat het er nog niet volledig was. Het kon nog sterker. Opnieuw heb ik hiervoor alles overlopen. Het boekje “Hardop kijken” van Ad De Visser is hierbij mij gids. Materiaal, formaat, compositie, ruimte, schriftuur en factuur, kleur, licht, vorm, standpunt, functie, alles is de revue gepasseerd. En na een compositieschets ik kwam tot besluit dat ik graduele ordonnantie wou toepassen maar de toeschouwer geen doel gaf om naar te kijken. Er was meer begeleiding nodig en een duidelijk “eindpunt.” Ook zou ik door contrapuntische ordonnantie nog een grotere diepte kunnen bereiken. Hier heb ik dan volop rond geëxperimenteerd door knipsels in verschillende kleuren op het werk te leggen en te zien hoe het reageerde. Een techniek die Matisse ook vaak gebruikte. Hieronder wat sfeerbeeldjes van de oefening.

Na de middag heb ik dan een volgende laag aangebracht op het werk. Van het werken in groep had ik geen enkel last. Dat ben ik gewoon op de academie. Waar het wel moeilijker mee ging was met het leggen van lagen. Ik ben nu gewoon om iedere avond een laag te leggen en het op deze manier te laten groeien. Om een dag te kunnen doorwerken heb ik dus eigenlijk 2 à 3 werken nodig en dat had ik daar niet bij. Op de academie ben ik ook gewoon om die “wachtmomenten” op te vullen met experimenten. Daar miste ik dus mijn potten en producten om te kunnen uitproberen. Maar al bij al heb ik het werk nog een stap verder gebracht. Nu denk ik dat het nog 1 pasteuze afwerkingslaag nodig heeft op bepaalde delen. En dan zou ik het graag nog afwerken met hoogglansvernis die het een “nat” effect moet geven.

Welke toevoeging werkt voor jou het best?

Volgende zaterdag gaan we een aantal tentoonstellingen bezoeken in Brussel:

  1. Kijk op Europa: Europa en de Duitse schilderkunst in de 19de eeuw, in de Bozar met commentaar van één van onze coaches.
  2. Visit(e) Hedendaagse kunst uit Duitsland in het Cultuurcentrum ING met gids.

Verslag volgt!