Bij Partena kreeg ik de feedback van gebruikers van het intranet “we willen een betere zoekmotor.” Uit hun frustratie leidt ik af dat ze niet vinden wat ze zoeken. Maar betekent dat, “de zoekmotor werkt niet goed” of “ik weet niet hoe het werkt en hoe ik hiermee kan zoeken?”

Zoekmotor werkt niet goed? We hebben de laatste tijd wel af en toe problemen gehad met ons Verity zoeksysteem, toch wel één van de grotere broertjes. Dus aan het systeem zal het niet liggen. De configuratie, dat is iets anders. Die kan waarschijnlijk altijd beter. Maar het blijft een moeilijke materie. Hoe kan een softwareprogramma je helpen om te vinden wat je zoekt. Hoe kan hij weten wat jij zoekt. Jij tikt immers een woord in en hij kan enkel jouw woord opzoeken in een massa aan info en die tonen in een volgorde die de ingenieurs bepaald hebben als relevant.

Vandaag las ik bij Marketingfacts dat Google hier zwaar op aan het onderzoeken is. Searching for the mind of the searcher. Blijkbaar gebruikt de zoeker 4 competenties om tot een resultaat te komen.

  1. Kennis van zoektechnieken: vb. gebruik van + of –
  2. Kennis van het gezochte onderwerp zelf: vb. gebruik van vakjargon, vertalingen, synoniemen
  3. Analytisch inzicht bij het verwerken van aangeboden informatie
  4. Kennis van zoekstrategie: welke zoekwoorden, welke bron

Hoe beter de zoeker die vaardigheden kent, hoe efficiënter de zoektocht. Hoe beter de zoekmotoren deze vaardigheden begrijpt, hoe beter ze de zoeker kunnen helpen. Zalig om psycholoog te zijn op zo’n moment.

Ik ben alvast benieuwd wat het zoeken 3.0 wordt (web 2.0 + semantiek). Blijkbaar is recentelijk het licht op groen gezet voor het ontwikkelen van een semantische zoekmotor in Duitsland.

Hieronder alvast wat interessante zoektechnieken.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=YXHCcwS00bk]