In het voorjaar heb ik binnen Partena-ziekenfonds een onderzoek naar de bekendheid en de interesse van laatstejaars studenten voor het online samenwerken met bedrijven en de rol van de elektronische identiteitskaart daarin. We wilden weten in hoeverre de markt klaar staat voor de komende vernieuwingen die de eID handtekening in de gezondheidszorg zal meebrengen.

De conclusies zijn gebaseerd op antwoorden van 20% van de aangeschreven jongeren. Dit hoge responscijfer wijst op een toch wel grote interesse van de jongeren voor het onderwerp.

Samenvatting van de resultaten:

  • 95% gebruikt dagelijks internet om in eerste instantie snel aan informatie te geraken (98%), om online te communiceren met vrienden (95%), voor onlinebankieren (55%) en om iets online te kopen (29%). Andere toepassingen die ze zelf aangeven zijn gamen, solliciteren en bloggen.
  • 59% doet aan onlinebankieren en 35% is dit later van plan te doen vooral om saldo’s van rekeningen te consulteren en overschrijvingen te doen.
  • 69% van de jongeren heeft al een eID maar slechts 2% heeft zijn elektronische identiteitskaart al eens gebruikt om ergens online toegang te krijgen.
  • 93% wist niet dat je ook online kan samenwerken met een ziekenfonds maar 70% geeft wel aan dat ze het zouden gebruiken vooral om hun gegevens en verzekeringen te consulteren (78%), ingevulde formulieren te downloaden (75%), kleefzegels te bestellen (71%), terugbetalingen en uitkeringen te consulteren (63%) en uitgaven van geneesmiddelen te consulteren (55%).

Opmerkelijk is dat hoewel jongeren heel actief aanwezig zijn op internet, heel weinig van hen de online gebruiksmogelijkheden van de eID kennen. Ze staan wel sterk open voor online samenwerking met bedrijven zoals online bankieren. En deze enthousiaste houding is nodig met de komst van de eID en de daarbij horende administratieve vereenvoudigingen.

Stel je voor. Terwijl we nu een terugbetalingsformulier moeten opvragen of downloaden, met de hand invullen en terugsturen, wordt het binnenkort gewoon online invullen, elektronisch ondertekenen en terugmailen. Een tijdswinst van dagen.

En toch zien we dat heel weinig mensen de eID gebruiken. Het Partena Onlinekantoor, intensief gebruikt door bijna een kwart van onze klanten, biedt al ruim een jaar de mogelijkheid om zich te identificeren via de eID. Door nauwe samenwerking met Fedict en het Rijksregister zijn we erin geslaagd om het gebruik van de eID bij het inloggen in het Onlinekantoor reeds gevoelig te verhogen. Maar we spreken nog altijd over minder dan 1% van de gebruikers. Hoe krijgen we die bal aan het rollen tegen dat we de eID handtekening integreren eind dit jaar?

Volgens mij zijn er meer initiatieven nodig om de burger het voordeel van de eID te laten begrijpen. Nu beschikken 5,5 miljoen Belgen over een eID kaart maar slechts een minderheid kent of gebruikt de nieuwe mogelijkheden op vlak van internet, zelfs bij de jongste generatie. Een communicatiecampagne vanuit de overheid die de burger voorbereidt op die nieuwe mogelijkheden van de eID zou een garantie betekenen voor een snellere return van de investeringen in deze technologie wat ten goede komt aan zowel overheid, bedrijven als de belastingbetaler.