In het voorjaar heb ik binnen Partena-ziekenfonds een onderzoek naar de bekendheid en de interesse van laatstejaars studenten voor het online samenwerken met bedrijven en de rol van de elektronische identiteitskaart daarin. We wilden weten in hoeverre de markt klaar staat voor de komende vernieuwingen die de eID handtekening in de gezondheidszorg zal meebrengen.
De conclusies zijn gebaseerd op antwoorden van 20% van de aangeschreven jongeren. Dit hoge responscijfer wijst op een toch wel grote interesse van de jongeren voor het onderwerp.
Samenvatting van de resultaten:
- 95% gebruikt dagelijks internet om in eerste instantie snel aan informatie te geraken (98%), om online te communiceren met vrienden (95%), voor onlinebankieren (55%) en om iets online te kopen (29%). Andere toepassingen die ze zelf aangeven zijn gamen, solliciteren en bloggen.
- 59% doet aan onlinebankieren en 35% is dit later van plan te doen vooral om saldo’s van rekeningen te consulteren en overschrijvingen te doen.
- 69% van de jongeren heeft al een eID maar slechts 2% heeft zijn elektronische identiteitskaart al eens gebruikt om ergens online toegang te krijgen.
- 93% wist niet dat je ook online kan samenwerken met een ziekenfonds maar 70% geeft wel aan dat ze het zouden gebruiken vooral om hun gegevens en verzekeringen te consulteren (78%), ingevulde formulieren te downloaden (75%), kleefzegels te bestellen (71%), terugbetalingen en uitkeringen te consulteren (63%) en uitgaven van geneesmiddelen te consulteren (55%).
Opmerkelijk is dat hoewel jongeren heel actief aanwezig zijn op internet, heel weinig van hen de online gebruiksmogelijkheden van de eID kennen. Ze staan wel sterk open voor online samenwerking met bedrijven zoals online bankieren. En deze enthousiaste houding is nodig met de komst van de eID en de daarbij horende administratieve vereenvoudigingen.
Stel je voor. Terwijl we nu een terugbetalingsformulier moeten opvragen of downloaden, met de hand invullen en terugsturen, wordt het binnenkort gewoon online invullen, elektronisch ondertekenen en terugmailen. Een tijdswinst van dagen.
En toch zien we dat heel weinig mensen de eID gebruiken. Het Partena Onlinekantoor, intensief gebruikt door bijna een kwart van onze klanten, biedt al ruim een jaar de mogelijkheid om zich te identificeren via de eID. Door nauwe samenwerking met Fedict en het Rijksregister zijn we erin geslaagd om het gebruik van de eID bij het inloggen in het Onlinekantoor reeds gevoelig te verhogen. Maar we spreken nog altijd over minder dan 1% van de gebruikers. Hoe krijgen we die bal aan het rollen tegen dat we de eID handtekening integreren eind dit jaar?
Volgens mij zijn er meer initiatieven nodig om de burger het voordeel van de eID te laten begrijpen. Nu beschikken 5,5 miljoen Belgen over een eID kaart maar slechts een minderheid kent of gebruikt de nieuwe mogelijkheden op vlak van internet, zelfs bij de jongste generatie. Een communicatiecampagne vanuit de overheid die de burger voorbereidt op die nieuwe mogelijkheden van de eID zou een garantie betekenen voor een snellere return van de investeringen in deze technologie wat ten goede komt aan zowel overheid, bedrijven als de belastingbetaler.
3 Comments
Thomas
Je legt de vinger op de wonde! Ik ben van mening dat de eID een grote stap voorwaarts is maar de overheid geblunderd heeft door dit iniatief onvoldoende te communiceren. Er is dringend werk aan de winkel…
Ilse Jansoone
Inderdaad, ik ben ook sterk overtuigd van de meerwaarde (lees: het kado dat we van de overheid krijgen) maar zoals bij zoveel technologische vernieuwingen, de tool komt eerst en de begeleiding wordt vergeten met als resultaat een onvoldoende. Je hebt natuurlijk een kritische massa nodig om dit op gang te trekken, maar dit punt zijn we nu zeker al voorbij. Tijd om erover te communiceren en het stap voor stap te leren gebruiken. Want wie niet met technologie bezig is, en dat zijn ontzettend veel mensen, zowel burgers als ondernemingen, snapt helemaal niet wat de meerwaarde is van die chip en welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan. De kip of het ei? Ik pleit om 1 van de 2 te kiezen en te starten 😉
ilse
Mmmmm, ik zag ook meteen de meerwaarde tot ik voor mezelf om een eID-cardreader ging. Effe vlug via tax-on-web mijn belasting ingeven dacht ik. Een jaar later en twee belastingsaangiften verder ligt mijn cardreader nog steeds in de schuif tussen de andere gadgets. Ik kreeg het ding gewoonweg niet aan de praat. Veel software geïnstalleerd en opzoekwerk op de site zelf (bij de reader zelf zit amper info) maar met de beste wil van de wereld kreeg ik niet het gewenste resultaat. Dan maar online invullen dacht ik dus…probleempje: ik registreerde twee jaar terug met een ‘gewone’ identiteitskaart en mijn identiteitskaartnummer om in te loggen was dus niet conform met de eID. Nieuwe token aanvragen dus…die na twee weken niet aankwam. Gevolg: belastingen op the old traditional way ingevuld en volgend jaar het zekere voor het onzekere nemen!>>Zo denk ik gaat het meestal wanneer mensen op een site zien staan: “log in met je eID-kaart”.>>grtz,>gefrustreerde eID-cardgebruikster