e-Consultancy bracht vandaag het social commerce rapport uit. Een studie i.s.m. Bazaarvoice die liep in de maanden juni en juli van dit jaar.

Wat is volgens hen social commerce?
Social: slaat op de klant-gecentraliseerde mogelijkheden van web 2.0 waarbij gebruikers elkaar ondersteunen.
Commerce: richt zich vooral op de doelstelling de kopers te begeleiden in een koopbeslissing en dus ook het hele opvolg- en meetproces erachter.

Conclusies:

  1. De omzet en groei stijgt. Zowel de conversie, de bezoekersaantallen als de aankoopbedragen stijgen. Aan de andere kant stijgen ook de marketingkosten per bestelling.
  2. De prioritaire doelstellingen zijn ook groei in conversie, verkoop en bezoekersaantallen en hiervoor wordt vooral geïnvesteerd in content optimalisatie, SEO, e-mail marketing, paid search en checkout verbeteringen.
  3. Om klanteninteractie te voorzien wordt er gebruik gemaakt van video, blog, rss, klantenscores en commentaren en discussiefora voorzien. Vanuit de verkoper zijn gedetailleerde productbeschrijvingen handige technieken om klanten te helpen bij hun koopbeslissing.
  4. Vooral de klanten vinden de ratings en commentaren zeer effectief. De redenen van de verkopers om daar niet voor te kiezen zijn andere prioriteiten, te weinig IT resources, schrik voor negatieve commentaren, geen duidelijke ROI te verwachten, te weinig budget. Waarom het toch voorzien? Omdat de conversie hierdoor verhoogt, meer vertrouwen wordt uitgestraald en er ook SEO voordelen aan vasthangen.

Tof om te lezen dat wij dezelfde prioriteiten hebben gesteld in ons internetactieplan dit jaar: optimalisatie van de content, e-mail marketing, paid search en het verbeteren van de checkout. De SEO oefening hadden we met de lancering van de nieuwe site vorig jaar al grotendeels aangepakt.