Vers terug uit vakantie begint mijn internetactieplan 2008 meer en meer in mijn achterhoofd te komen. In het kader van de voorbereidingen kwam ik via de blog van Pietel een zeer interessant artikel rond toekomstige trends op het internet tegen. (Bedankt Pieter!) Hieronder een samenvatting van de 10 webtrends voor de volgende 10 jaar voorzien van mijn commentaar/eigen ervaringen als psychologe/e-business-manager. Het internet van de toekomst wordt nog interessanter!

 De 10 trends op een rijtje:
    1. Artificial intelligence: van feiten naar kennis
      Hoewel er verschillende (technische) definities op het web te vinden zijn zou ik het als volgt willen omschrijven. Terwijl internet nu vooral tekst, pure feiten (de eenvoudigste vorm van kennisuitwisseling) ter beschikking stelt via verschillende toepassingen, bieden AI toepassingen de mogelijkheid om kennis, intelligentie aan die informatie te koppelen. De informatie wordt gegroepeerd in begrippen, relaties en structuren. Je kan het vergelijken met het huidig web als extentie van je geheugen (woorden, beelden, pure feiten), naar een middel om met je mee te denken, te redeneren, te converseren,… Ik durf hier zelfs RSS-technologie aanhalen als voorbeeld. Deze technologie is eigenlijk al een stap in de richting van een stap in de richting van een intelligentere manier van zoeken is. Het is niet 1 zoekopdracht die uitvoert. Het is 1 keer een toepassing openen die al je betekenisvolle zoekopdrachten bundelt. Resultaat is dat eens je het gebruikt de toegang tot de kennisdomeinen veel sneller gaat.
      Zal het ooit mogelijk worden om een machine te laten denken als een mens? Een goeie vraag. Collectieve intelligentie of de intelligentie die bestaat uit het samenvoegen van de kennis en beslissingspatronen van meerdere mensen lijkt realistischer. Wanneer? AI is natuurlijk niet nieuw. Zelfs nu worden al een chatterbot Koen genaamd gebruikt bij een collega gezondheidsverzekeraar in Nederland, maar de conversatiemogelijkheden zijn nog beperkt. Hier en daar zijn er ook al experimenten met het interpreteren van foto’s (herkennen van gezichten van mensen) en het herkennen van muziek, maar ook dit zal nog een aantal jaar duren eer echte toepassingen op het web zullen verschijnen.

 

    1. Semantisch web: uitwisselen van betekenis
      Terwijl de eerste trend de nadruk legt op de intelligente toepassing op zich is de uitdaging van het semantische web om de kennis in die intelligente toepassingen met elkaar te laten uitwisselen. Deze betekenis of “regels van interpretatie van informatie” wordt meegegeven in een bepaald “formaat” die andere programma’s ook kunnen begrijpen en interpreteren. We zullen dus kennis kunnen delen in plaats van pure feiten.
      Wanneer? De bouwstenen voor het uitwisselen van die betekenis zijn er al en enkele bedrijven zijn al aan implementatie bezig, maar het zal nog enkele jaren duren eer het echt bruikbaar wordt. Bekijk alvast eens deze demo.
    2. Virtuele werelden: van virtuele werelden naar geïntegreerde werelden
      Over virtuele werelden zoals Second Life is er de laatste tijd heel veel geschreven. Hoewel ikzelf niet echt fan was om mee te stappen in de hype om er aanwezig te zijn geloof ik wel in het potentieel van de nieuwe trend. Stel dat de medische wereld aangevuld wordt met een virtuelen wereld waar je snel een korte consultatie kan laten doen. Pas als deze, en ik zou het eerder online sociale netwerken noemen, geïntegreerd zullen zijn in een realistisch kader via bijvoorbeeld Google Earth en mijn domotica installatie bij mij thuis, zal dit echt de moeite waard worden! Ik kan nu al niet wachten tot mijn voordeursleutel wordt vervangen door een toegang via mijn eID.
      Wanneer? Het is nu al beschikbaar op internet en wordt meer en meer gebruikt in een sociale en netwerking context. Aan de andere kant worden ook meer en meer “werelden” beschikbaar in leeromgevingen zoals vliegsimulaties. Wie zal als eerste virtuele rijschool volgen via internet? Volgens mij zal dit slechts enkele jaren duren.
    3. Mobiel: van surfen via je PC naar surfen van overal
      Internet gaat in de toekomst los van de computer staan. Op dit moment hebben we al de verschillende bouwstenen: connectiviteit via internet, lokatieinformatie via GPS en grote toegankelijkheid door een hoge penetratiegraad van de GSM. De combinatie zal hele nieuwe diensten mogelijk maken. Nu zoek je thuis op je PC naar een restaurant, tikt het adres in je GPS van je wagen, bel je naar je afspraak als je er bent. Morgen zoek je via je GPS op je GSM naar een restaurant in de buurt, boekt een tafel, mail je het via de gegevens in LinkedIn naar de GPS van je afspraak en als je onderweg bent naar het restaurant krijg je een sms dat je partner al toegekomen is. En ook de inputmanier kan nog wijzigen. Komen er meer touchscreens zoals in de iPhone?
      Wanneer? Alle elementen zijn er en zijn al goed ingeburgerd. Er is nog een drempel naar kennis bij de gebruikers en integratie van de verschillende elementen en beschikbare webtoepassingen maar die zullen er snel zijn. Maar de iPhone van Apple wordt al eind dit jaar verwacht! Welke technologie zal het halen denk jij? GSM, TV, …
    4. Economie van de aandacht: relevantie in ruil voor aandacht
      Een voor mij tot nu toe nieuw concept is “attention economy” waarbij de aandacht van de consument wordt gezien als een schaars goed dat gegeerd wordt door alsmaar meer kanalen en partijen. Het wordt gezien als een markt waarbij de prosumer zijn aandacht voor nieuwsbrieven, tips,… ruilt tegen een bepaalde voorwaarde namelijk relevatie. Centraal staan dus de keuze van de prosumer en de relevatie van de boodschap. Is er een match dan is de kans om te verkopen het grootst.
      Wanneer? Deze trends wegen al een tijdje op de economie in het algemeen. Je ziet overal experimenten om de aandacht van prosumer die wegzapt van de TV-commercials toch te pakken te krijgen met gratis content op het web à la YouTube filmpjes. De laatste evoluties zijn dat YouTube in ruil voor gratis content toch reclameboodschappen zal tonen tijdens die filmpjes. Zal het zo’n vaart lopen zoals Pietel beschrijft: reclame bekijken om krediet op te bouwen? Ik betwijfel het. Maar ik geloof wel heel sterk dat we naar een oorlog aan creatief talent gaan om die aandacht van die prosumer te belonen met voor hem relevante info.
    5. Websites worden webservices: de switch van content naar interactiviteit via portals
      We spreken minder en minder van websites met pure tekst maar van portalen met verschillende interactieve mogelijkheden(webservices). Vergelijk een website met een wegbeschrijving naar een bepaalde locatie met bijvoorbeeld Google earth waar je letterlijk kan inzoomen op foto’s van de steden en de straten zelf. Een totaal andere ervaring. De data komen ook alsmaar dichter bij elkaar door het steeds meer koppelen van databanken. Voorbeeld hiervan is de SIS-kaart ten opzichte van de eID. Terwijl op de SIS-kaart gegevens op de chip worden opgeslagen en bijgewerkt werkt de eID technologie met een centrale databank. De chip zorgt enkel voor een optimale beveiliging van de gegevens die zelf volledig centraal staan.
      Wanneer? We zien dagelijks meer Mashups, widgets en API’s beschikbaar in uitgeverijen en andere media. De volgende jaren zullen deze toepassingen ook breder gebruikt worden in andere toepassingsdomeinen en databases nog meer aan elkaar gekoppeld worden.
    6. Online video/internet TV: van passief naar actief kijken
      Sinds deze week heb ik de eer gehad om de iTV van Apple te testen. Eigenlijk een harde schijf waar je via je iTunes podcasts opslaat en via een handige afstandsbediening op je TV bekijkt. Zo kijk ik de laatste dagen iedere avond enkele podcasts van de Tate Galery en gisteren surften we rechtstreeks op YouTube naar enkele SourthPark afleveringen. Het zelf samenstellen van je avondje TV in plaats van het passief zappen en kijken wat er getoond wordt komt dus alsmaar dichter.
      Wanneer? We zien op de nieuwe sites meer en meer video verschijnen. Ook de komst van videojournalisten maakt het beschikbaar stellen van professionele video aan een betaalbare prijs mogelijk. De kwaliteit zal nog verbeteren, het zal nog gebruiksvriendelijker worden maar het is er nu al. De belangrijkste vraag is, hoe gaan content makers, media en adverteerders hierop reageren als op de gedownloade video gemakkelijk de reclame kan doorgespoeld worden en mensen zullen kijken wanneer zij tijd willen maken en niet wanneer de media dit bepalen? Er zullen nieuwe modellen komen om de verwachte kwaliteit betaalbaar te houden. Betalingsmodellen voor micro content zoals Google AdSense is hier al een voorbeeld van. Wie zal controle op de inhoud krijgen?
    7. Rich internet toepassingen: van Laptop naar Webtop
      In plaats van je Office programma zelf te kopen (op CD-rom), zelf te installeren en onderhouden en je bestanden op je eigen computer op netwerk te bewaren gaan we naar webtoepassingen waar je een document kan maken en bewaren. Je moet deze Word of Excel dus niet meer zelf kopen, maar zal betalen voor een bepaald dienst waar updates van de software, backups van de bestanden,… centraal zullen worden voorzien. En ook hier zie je de 2 economische modellen ontstaan: open source en betalende oplossingen. In deze trend blijven beide modellen, Open Source naast betalende diensten, bestaan.
      Wanneer? Nieuw is het zeker niet. Hoe lang kunnen we al via Hotmail of GMail e-mails versturen en ontvangen zonder dat je een mailprogramma als Outlook op je PC hebt staan? Maar kijk eens wat Google al allemaal te bieden heeft om tekstdocumenten, spreadsheets te maken, kalenders bij te houden, foto’s te bewerken en te bewaren. Dit komt dus razendsnel dichterbij.
      Wanneer? Dit zal afhangen hoelang de softwaregiganten als Microsoft vasthouden van hun huidige manier van softwaredistributie en wanneer ze zullen overstappen. Verandering in die richting is in elk geval al bezig met Silverlight. En je besturingssysteem is uiteindelijk ook een software. Zal die ook binnenkort vervangen worden door een online besturingssysteem
    8. Internationaal web: van westerse landen naar de hele wereld
      Het web is vooral Amerikaans en in elk geval westers geweest. Maar verschillende groeilanden met gigantische bevolkingscijfers komen er dagelijks bij: China, India, Afrika,… En we moeten nog niet zo ver gaan kijken. Onze eigen lokale markt ondervindt dit meer en meer. Onlangs was ik op zoek naar een specifiek boek om mee te nemen op vakantie. Na een mail aan de lokale Standaard Boekhandel en een bezoek aan een aantal online boekshops heb ik het boek in Amazon Amerika besteld. Het was er even snel en bleek goedkoper dan dat ik hetzelfde product in België kocht. We gaan dus, zeker voor commodities, naar een wereldwijde concurrentie. De e-commerce statistieken bereiken keer op keer recordcijfers.
      Wanneer? Zoals het voorbeeld toont. Het is er nu al. Het is aan de aanbieders om hier rekening mee te houden. Er zit nog héél veel potentiële omzet voor slimme e-business managers 😉
    9. Personalisatie: van een webtoepassing naar mijn webtoepassing
      Met iGoogle heeft Google in 2007 een serieuze stap gezet richting personalisatie. Afhankelijk van het land waar je surft krijg je sowieso aangepaste resultaten. Maar het gaat tot op persoonsniveau. Creëer je een profiel bij Google dan wordt je zoekhistoriek bijgehouden en wordt de relevatie van je zoekresultaten aangepast aan de domeinen waar je vroeger hebt gezocht. vb. ben je autofreak, dan zal het woord jaguar eerst de resultaten tonen van het automerk en daarna pas van het dier. Een zeer ver gevorderde manier van personalisatie dus. Ik hou ook heel erg van mijn iGoogle pagina. Ik kan het een eigen layout geven, kan er widgets in laten verschijnen die mij zeggen wat het weer is in Berlijn en hoeveel dagen het nog duurt eer ik op een volgende vakantie vertrek. De max om jezelf te motiveren 😉
      Wanneer? Het is er. De vraag is enkel wat staat daar tegenover. Ben jij bereid om je privacy op te geven voor relevantere informatie? Ook in het kader van e-government? En wat zal de e-democratisering brengen? Het is dus geen kwestie van tijd maar van vertrouwen en bewust omspringen met wat je erin investeert. Mijn aanvoelen is dat de nieuwe generatie minder en minder wakker ligt van privacy en losser omspringt met zijn identiteit, zolang daar maar gemak tegenover staat. Aan de andere kant stond deze week nog in de krant dat online spionage alsmaar groeit dus die generatie zal nog wel kritischer worden.

Mijn conclusie: Ik kan alle trends van Richard MacManus, samen met een verschillende reagerende Amerikaanse collega’s, zeker bijtreden. Maar zoals een aantal kritische commentaren op de post stel ik me ook de vraag: is dit een blik op de toekomst van 10 jaar? Op verschillende vlakken kon ik al voorbeelden geven hoe ik vandaag werk met het internet. Aan de andere kant, als ik zie aan welk tempo bepaalde vernieuwingen ingevoerd worden op algemeen niveau (niet enkel bij internetfreaks en early adopters!) zal het inderdaad nog wel een aantal jaar duren eer de combinatie van die 10 trends een meerwaarde zal leveren voor een zo groot mogelijke groep mensen.

Ik droom alvast al van het internet van de toekomst met een boodschappen-bestellende ijskast en een gezondheidsmonitorende badkamer in mijn huis binnen 10 jaar. Tegen dan zullen we zeker klaar zijn met de verbouwingen 😉