Waar kan een kunstenaarskoppel zich meer thuis voelen dan in het centrum van de kunstwereld. (Of is Parijs die titel al lang verloren aan New York? 😉

In elk geval zweer ik bij Parijs. Al is het maar omdat je er na een dikke 2 uur TGV’en staat, je er heerlijk kan verblijven in romatische appartementjes, onbeschrijflijk lekker kan eten in hippe restaurants.

En ondertussen kan je er altijd onverwacht prachtige tentoonstellingen meepikken. We bezochten een overzichtstentoonstelling “Rodtchenko, la révolution dans l’oeil” met het werk van Alexander Rodtchenko in het Musée d’Art moderne de la Ville de Paris. Het werk van Rodtchenko blijkt nu nog altijd fris over te komen door zijn gebruik van grafisme in zijn foto’s. Zelfs al is het bijna 100 jaar oud. Het was echt een fotograaf met een speciaal oog. Wat meteen in het museum zelf opviel was de belichting. De spots die daar werden gebruikt waren echt de crème de la crème. Een prachtige intieme sfeer met prachtige accenten. Dat zie je niet in alle musea.

En in het museum Jeu de Paume, in de Tuileries, zagen we een exposé “Pierre et Gilles, double je 1976-2007” van het kunstenaarskoppel Pierre et Gilles. Ook dit museum was trouwens een hele ontdekking. Niet te groot maar knappe ruimtes. Het werk zelf was een evolutie van echte camp tot kunst. Ik kende Pierre et Gilles niet echt goed. Enkel van hun doorbraak begin de jaren 90 met het portret van Jean-Paul Gaultier. Beide ontwerpen het concept, de kunstschilder Gilles zoekt de setting en het materiaal, de fotograaf Pierre maakt de opnames, Gilles bewerkt die dan tot slot met verf. De samenwerking deed me een beetje denken aan de samenwerking tussen een tweede kunstenaarskoppel, Gilbert and George.

Voor de rest was er nog heel veel te doen en te zien, maar ik ben zelf ook wat research gedaan rond kunst en internet, het boek “Hans Arp, De uitvinding van de vorm” gelezen en een aantal dagen creatief bezig geweest (zie het werkje in bisterinkt bovenaan geïnspireerd op een advertentie van Les Galeries Lafayette). Meer daarover later.