27 juli 2007

Zachte conversies

Op Marketingfacts heel interessant artikel gelezen over conversies. De auteur pleit sterk om rekening te houden met "zachte" conversies en niet enkel te focussen op verkoop als resultaat. Niet volledig nieuw natuurlijk, maar zijn voorbeeld uit de reissector toont de complexiteit van het beslissingsproces maar de zege van de meetbaarheid via internet.

Hierbij enkele voorbeelden van zachte conversies:
  • De zachtste: branding of kennismaking en merkvoorkeur
    Hier wil je dat de bezoeker zo lang mogelijk op je site aanwezig blijft om zich te vertrouwen met je producten.
    KPI's: waar komt de bezoeker vandaan, hoelang blijft zij op de site, welke en hoeveel pagina’s bekijkt ze.
    Actie: geef een reden om te blijven: what's in it for him, zorg dat je op die shortlist komt.
  • Iets harder: de lead: verleiden om dieper te gaan
    Je staat op de shortlist en de bezoeker wil een tweede keer meer info.
    KPI's: aantal doorgestuurde, geprinte pagina's.
    Actie: zorg dat je gemakkelijk te vinden en door te sturen bent (sticky url, zoekmotor), gemakkelijk te printen en door te mailen pagina's. Idealitair kan je een aanbod gemakkelijk vergelijken en bewaren of printen of doorsturen.
  • Prospect: tijd om toestemming te krijgen
    KPI's: aantal contactmails
    Actie: zorg voor gemakkelijke contactmogelijkheden, personalisatie bij aangevraagde info
  • Verkoop: klant worden
    KPI's: dit meten we offline
  • En ik zou er nog een stap in willen aanbouwen: Klantenbehoud of trouw
    We streven bij Partena naar een klantenrelatie op lange termijn. Hier moeten we dus zoeken naar een meetpunt die klantentrouw toont.
    KPI's: aantal geregistreerde klanten in het Onlinekantoor, aantal consultaties, transacties,...

Dus gedurende het hele proces: meten, meten en nog eens meten. Dit geeft je stof om je content te optimaliseren!

Ik overweeg toch sterk om naar het seminarie in Utrecht te gaan. Iemand zin om mee te gaan?

Labels:

Het zoekmysterie

Bij Partena kreeg ik de feedback van gebruikers van het intranet "we willen een betere zoekmotor." Uit hun frustratie leidt ik af dat ze niet vinden wat ze zoeken. Maar betekent dat, "de zoekmotor werkt niet goed" of "ik weet niet hoe het werkt en hoe ik hiermee kan zoeken?"

Zoekmotor werkt niet goed? We hebben de laatste tijd wel af en toe problemen gehad met ons Verity zoeksysteem, toch wel één van de grotere broertjes. Dus aan het systeem zal het niet liggen. De configuratie, dat is iets anders. Die kan waarschijnlijk altijd beter. Maar het blijft een moeilijke materie. Hoe kan een softwareprogramma je helpen om te vinden wat je zoekt. Hoe kan hij weten wat jij zoekt. Jij tikt immers een woord in en hij kan enkel jouw woord opzoeken in een massa aan info en die tonen in een volgorde die de ingenieurs bepaald hebben als relevant.

Vandaag las ik bij Marketingfacts dat Google hier zwaar op aan het onderzoeken is. Searching for the mind of the searcher. Blijkbaar gebruikt de zoeker 4 competenties om tot een resultaat te komen.
  1. Kennis van zoektechnieken: vb. gebruik van + of -
  2. Kennis van het gezochte onderwerp zelf: vb. gebruik van vakjargon, vertalingen, synoniemen
  3. Analytisch inzicht bij het verwerken van aangeboden informatie
  4. Kennis van zoekstrategie: welke zoekwoorden, welke bron

Hoe beter de zoeker die vaardigheden kent, hoe efficiënter de zoektocht. Hoe beter de zoekmotoren deze vaardigheden begrijpt, hoe beter ze de zoeker kunnen helpen. Zalig om psycholoog te zijn op zo'n moment.

Ik ben alvast benieuwd wat het zoeken 3.0 wordt (web 2.0 + semantiek). Blijkbaar is recentelijk het licht op groen gezet voor het ontwikkelen van een semantische zoekmotor in Duitsland.

Hieronder alvast wat interessante zoektechnieken.


Labels: ,

24 juli 2007

Via Google naar "waardevolle" gezondheidsinformatie

Vorig jaar ben ik naar het seminarie "Van Patiënt naar Zorgconsument" geweest in Utrecht. Op één van de presentaties lichtte Martijn Hulst een tipje van de sluier van de plannen van Google rond een "kwaliteitslabel" voor "waardevolle" gezondheidsinformatie.

Lees eens zijn volgende artikels met de laatste stand van zaken:

Labels: , ,

Tips voor e-commerce sites

Via Max Management vond ik interessante tips voor e-commerce sites.
Met concrete screenshot voorbeelden.

Labels:

E-commerce statistieken uit Nederland

Op Brickmeetsbyte.com las ik een kort overzicht van een aantal e-commerce parameters in Nederland.

Conclusie: E-commerce blijft nog steeds verder stijgen.

Labels: ,

23 juli 2007

Jongeren kennen voordelen elektronische identiteitskaart niet

In het voorjaar heb ik binnen Partena-ziekenfonds een onderzoek naar de bekendheid en de interesse van laatstejaars studenten voor het online samenwerken met bedrijven en de rol van de elektronische identiteitskaart daarin. We wilden weten in hoeverre de markt klaar staat voor de komende vernieuwingen die de eID handtekening in de gezondheidszorg zal meebrengen.

De conclusies zijn gebaseerd op antwoorden van 20% van de aangeschreven jongeren. Dit hoge responscijfer wijst op een toch wel grote interesse van de jongeren voor het onderwerp.

Samenvatting van de resultaten:

  • 95% gebruikt dagelijks internet om in eerste instantie snel aan informatie te geraken (98%), om online te communiceren met vrienden (95%), voor onlinebankieren (55%) en om iets online te kopen (29%). Andere toepassingen die ze zelf aangeven zijn gamen, solliciteren en bloggen.
  • 59% doet aan onlinebankieren en 35% is dit later van plan te doen vooral om saldo’s van rekeningen te consulteren en overschrijvingen te doen.
  • 69% van de jongeren heeft al een eID maar slechts 2% heeft zijn elektronische identiteitskaart al eens gebruikt om ergens online toegang te krijgen.
  • 93% wist niet dat je ook online kan samenwerken met een ziekenfonds maar 70% geeft wel aan dat ze het zouden gebruiken vooral om hun gegevens en verzekeringen te consulteren (78%), ingevulde formulieren te downloaden (75%), kleefzegels te bestellen (71%), terugbetalingen en uitkeringen te consulteren (63%) en uitgaven van geneesmiddelen te consulteren (55%).

Opmerkelijk is dat hoewel jongeren heel actief aanwezig zijn op internet, heel weinig van hen de online gebruiksmogelijkheden van de eID kennen. Ze staan wel sterk open voor online samenwerking met bedrijven zoals online bankieren. En deze enthousiaste houding is nodig met de komst van de eID en de daarbij horende administratieve vereenvoudigingen.

Stel je voor. Terwijl we nu een terugbetalingsformulier moeten opvragen of downloaden, met de hand invullen en terugsturen, wordt het binnenkort gewoon online invullen, elektronisch ondertekenen en terugmailen. Een tijdswinst van dagen.

En toch zien we dat heel weinig mensen de eID gebruiken. Het Partena Onlinekantoor, intensief gebruikt door bijna een kwart van onze klanten, biedt al ruim een jaar de mogelijkheid om zich te identificeren via de eID. Door nauwe samenwerking met Fedict en het Rijksregister zijn we erin geslaagd om het gebruik van de eID bij het inloggen in het Onlinekantoor reeds gevoelig te verhogen. Maar we spreken nog altijd over minder dan 1% van de gebruikers. Hoe krijgen we die bal aan het rollen tegen dat we de eID handtekening integreren eind dit jaar?

Volgens mij zijn er meer initiatieven nodig om de burger het voordeel van de eID te laten begrijpen. Nu beschikken 5,5 miljoen Belgen over een eID kaart maar slechts een minderheid kent of gebruikt de nieuwe mogelijkheden op vlak van internet, zelfs bij de jongste generatie. Een communicatiecampagne vanuit de overheid die de burger voorbereidt op die nieuwe mogelijkheden van de eID zou een garantie betekenen voor een snellere return van de investeringen in deze technologie wat ten goede komt aan zowel overheid, bedrijven als de belastingbetaler.

Labels: , , ,

17 juli 2007

Uitnodiging: Tentoonstelling Exposée Roulée 18-19/7

Iedereen van harte welkom op een mini-solo-tentoonstelling in deze caravan:






Labels: , ,

12 juli 2007

New artwork: "Pleasing and being pleased..."

"Pleasing and being pleased,
In admiration of Cecily's Performance"
July 2007
Acrylics on MDF
100 cm x 100 cm

Go to more artwork
Contact me about this work

Details from the painting "Pleasing and being pleased, In admiration of Cecily's Performance"

Labels:

09 juli 2007

New artwork: Alexanders Madam Butterfly

"Alexanders Madam Butterfly"
July 2007

Acrylics on MDF
100 cm x 122 cm

Go to more artwork

Contact me about this work


Detail for the painting "Alexanders Madam Butterfly"

Labels: