Eind vorig jaar ging nog een interessante workshop door bij BDMA. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn. Eindejaar is altijd super druk en dat kon er echt niet meer bij.

Gelukkig waren de sprekers en de organisator zo vriendelijk om me de presentaties te bezorgen. Het ziet ernaaruit dat ik wel degelijk iets gemist heb.

Hoe werkt een ‘brick & morter’-retailshop door Vincent De Coster (POPAI)

Volgens welke principes is een shop ingedeeld is om de bezoeker zo efficiënt mogelijk in zijn aankoopproces te begeleiden. Hoe speelt een retailer via instore communicatie in op het impulsief aankoopgedrag van de consument.

  • Shopper is een kameleon, zorg voor trade marketing strategies
  • Proximity & convenience zijn belangrijk, zorg voor shopping experience
  • In-store war zone: zorg voor shell space management
  • Hou rekening met verschillende profielen van kopers
  • Zorg voor goeie landing zones
  • Selective perception & impulse purchase: wat zoeken mensen (bepaalt wat ze zullen zien). Boven ooghoogte wordt slechts 8% gekocht, 26% staat op hoofdhoogte, 41% op heuphoogte en 29% op voethoogte.
  • Verkoopspersoneel is héél belangrijk. Organiseer eventueel mistery shopping.
  • The rise of customized & interactive instore communication : tv, …

Meer tips en bronnen: http://www.shopfloor.be/ Op deze site werd http://www.auchandirect.fr/ aangehaald als één van de beste online shops in Frankrijk. Ziet er volgens mij inderdaad heel functioneel uit.

Werken offline-principes ook online? Prof. Els Breugelmans (Univ. Maastricht)

Werken de instore-mechanismen uit de offline winkels ook in een webwinkel? En hoe moet een ideale webshop op basis van die wetenschap er dan uit zien? Een praktische case die ze bestudeerde in het kader van haar doctoraatsstudie aan de K.U. Leuven. Els Breugelmans ging na of de indeling van een online-winkel (het virtuele schap) een effect heeft op het aankoopgedrag en of bepaalde basisprincipes uit de offline-wereld standhouden in e-commerce. Ze presenteert de resultaten van haar onderzoek en geeft aanbevelingen voor de ‘ideale’ webshop.

Haar best practices:

  • Zet items die je wilt pushen bovenaan je productlijst
  • Zet items die weinig verkopen dichtbij bestsellers
  • Vooral als het assortiment niet gemakkelijk te doorzoeken is zijn bovenstaande items extra belangrijk
  • Zorg voor een goeie organisatie van je producten, dit verhoogt het vertrouwen van de klanten
  • Zet items die je wilt pushen op je homepage met in een duidelijk formaat (goed zichtbaar) liefst in de vorm van promotie met een tijdelijk karakter (exclusiviteit)

Uit deze studie lijken vele principes wel degelijk te vertalen in een webomgeving. Maar het blijft vertalen naar een ander medium. Hiervoor heb je dus een specialist nodig die dat medium door en door kent.