Vorig jaar hebben we met Partena Dienstencheques aan het eerste SEA experiment gewaagd. Inzet van een klein budget SEA om de effectiviteit ervan te testen.

Stap 1 was het zoeken van een goeie specialist. Keuze genoeg op de markt. Van de grote jongens als Extenseo en Queromedia tot de kleinere meisjes als e-Zen. Na wikken en wegen hebben we voor de laatste optie gekozen. Niet de goedkoopste, maar volgens mij wel een goeie service om het maximum uit je budget te halen, service op maat als het ware.

En wat is het resultaat van het SEA-experiment?

We hebben 2 campagnes laten lopen waaronder:

  • een rekruteringscampagne voor poetshulpen die willen werken via dienstencheques
  • een wervingscampagne naar klanten die een poetshulp zoeken

Observaties

  • Volgens de richtlijnen meegegeven van de specialisten gingen we minimum 0,25% doorkliks bekomen. Voor de B2C markt werd het zelfs voorspeld op 3%.
    Resultaat voor de sollicitanten was 1,5% maar voor de aanvragers van poetshulpen was dit boven de 11%. Knap resultaat die volgens mij te maken heeft met een echt zoekende markt, maar ook door een goeie advertentie.
  • Maar de stap erna is nog veel belangrijker nl. de conversie. Via de landingspagina en de site de prospect overtuigen om contact op te nemen . We zagen dat het aantal zoekers naar poetshulpen in die 3 maanden goed waren voor de helft van het aantal van heel 2007. Deze resultaten van de actiemaanden waren 2,4 keer zo hoog als het gemiddelde van de andere maanden. De reden lag echter alleen aan de SEA campagne want tijdens deze periode liep ook een zeer sterke wervings- en communicatiecampagne via andere media (AVS TV, kranten,…).

Conclusie

Ons heeft het overtuigd dat SEA een interessant kanaal is zowel in werving van mensen als in het zoeken naar nieuwe klanten. Gezien we dit jaar opnieuw 300 nieuwe poetshulpen zoeken een héél wat nieuwe dienstencheque klanten nemen we dit kanaal zeker opnieuw op in de marketingmix. Update met nieuwe resultaten volgt tegen de zomer.