2 vliegen in 1 klap dacht ik gisteren bij mezelf. Gezien ik sneller rond was dan verwacht op de e-Business expo 2008 kon ik nog eens binnenspringen bij het seminarie Plugg en het verschil kon niet groter zijn. Van de pure commercieboys naar de geeks, van de oppervlakkige inhoud naar de strategische discussies en netwerkmomenten die mensen centraal stellen. Je kan al raden waar ik me meest thuis voelde 😉

Ik kwam er toe net na de middag midden in een debat van 4 venture capitalists, Julie Meyer (Ariadne Capital) Paul Fisher (Advent Venture Partners) Reshma Sohoni (SeedCamp) Alexis Bogaert (Dexia Private Equity), die discussiëren over de toekomst van de Europese web 2.0 industrie. Jammer dat ik dit heb gemist maar gelukkig waren de mensen van Marketing Facts aanwezig die de essentie nauwkeurig hebben samengevat.

Toen kwamen 2 presenaties van sponsors aan bod. Paul De Decker van Sun Systems wou nog even duidelijk maken dat Sun heel duidelijk aan de kant van de innovators uit de industrie staat omdat uiteindelijk zij daar meer infrastructuur door verkopen. En ze zijn ook vriendjes met de Open Source believers 😉

Tom Ratery van CIX draaide hem in alle bochten (bijna letterlijk onder de vloer) om de aanwezigen te overtuigen dat ze moeten kiezen voor zijn hyper, super, mega efficiënt data center in Ierland.

Maar dan kwam nog een interessant debat aan bod tussen Olivier Creiche (Six Apart), Matt Colebourne (coComment), Lorenz Bogaert (Netlog), Jan-Joost Kraal (eBuddy) rond het thema “het sociale web” en hoe staat het met de privacy, wat is de toekomst hierrond. Een aantal zaken die me zijn bijgebleven:

  • CoComment: Mensen zijn sociaal, niet het web. Het web moet het gedrag van mensen ondersteunen niet omgekeerd. Het komt heel bizar over om in een life conversatie tussen 2 mensen eerst te moeten beginnen met je persoonlijke gegevens op te sommen in het bijzijn van een moderator. Het blijft dus bizar hoe bedrijven allerhande functionaliteiten ontwikkelen die het natuurlijk gedrag tussen mensen niet ondersteunen.
  • Netlog: Het web biedt nieuwe mogelijkheden die aanvullend zijn op life contacten. De profielinfo rond mensen is eerder een voordeel, een extra bovenop de life contacten.
  • SixApart: Het is nog steeds ongelooflijk hoeveel info mensen op het web zwieren zonder in te zien welke gevolgen dit heeft voor hun professionele toekomst. Slimme werkgevers googlelen altijd voor ze iemand aanwerven.
  • Netlog: De mobiele telefoon wordt een mogelijke unieke identifier voor het web. (En ik las vandaag net in De Morgen dat er hiermee ook experimenten aan de gang zijn om mensen te identificeren voor toegang toe vliegtuigen hier in Zaventem.)
  • CoComment: Consumenten krijgen meer en meer macht. Sociale netwerken versterken dit. Hun stem klinkt “luider”.
  • CoComment: Het web biedt mooie kansen om te luisteren naar je doelgroep. Bekijk eens de case van Chevrolet die de mensen opriep om een reclamefilmpje te maken. Oh my god, what a disaster? Zoveel gefrustreerde mensen? Nee, hoe komt het dat dit imago in het hoofd van de mensen zit en hoe kunnen we daar iets mee doen?

Je merkt het, voor mij kwam Matt Colebourne van coComment naar voor als een man met visie die de prosumer en pull marketing goed begreep.

Conclusie: Ik had er de hele dag moeten zijn dus plan zeker nog wat verslagen van anderen door te nemen om dit bij te benen. Heel knap seminarie met knappe inhoud en vooral veel momenten om te netwerken. Knap initiatief Robin!