Zoals aangekondigd ben ik gisteren naar de eerste editie van de Belgium E-business Expo in Tour & Taxis in Brussel geweest. Een beurs met 32 standen en 2 dagen vol sprekers van aanbieders in affiliate marketing, leveringsbedrijven, email marketeers, marktplaatsen, prijsvergelijkers, aanbieders van online betaalmogelijkheden, webontwikkelaars…

Het advies van de sprekers in een notedop: e-commerce zit in de lift en er is nog heel wat ruimte om te groeien in België. Mijn advies: e-commerce zit in de lift, maar als je nu nog moet starten van nul ben je te laat en heb je eerst en dringend een goeie strategisch adviseur nodig voor je je werpt in een online avontuur.

Hieronder mijn vertaling van de oorspronkelijke titel naar de, naar mijn bescheiden mening, werkelijke inhoud 😉

Carine Moitier, Board Member Thuiswinkel.org – BeCommerce, Consultant e-Commerce

  • Officiële titel: E-commerce in België, hoe moet ik aan de slag ?
  • Mijn titel: E-commerce voor dummy’s, waarom nu starten?
  • Wat heb ik geleerd? Zeer basic inhoud (stats, voorbeelden). Ik vrees dat je met de tips van Mevr. Moitier alleen niet snel een BeCommerce-label zal halen 😉 Ik had deze presentatie ook niet nodig om te geloven dat e-commerce sites met dit label meer geloofwaardigheid uitstralen. Ik had echter graag een case gezien hoe groot het verschil in conversie hierdoor is.

Adriaan van der Hek, COO Compare Group

  • Officiële titel: De toekomst van e-commerce in België en de rol van prijs vergelijkers.
  • Mijn titel: Hoe gebruik je prijs vergelijkers? Tipje van de sluier.
  • Wat heb ik geleerd? Opnieuw wat oppervlakkig maar toch een mooie insteek om prijsvergelijkers op een strategische manier in te zetten. Volgens mij niet echt diepgaand omdat hier toch een slimme opvolging nodig is en dit kan wel mensen tegenhouden om hierin te stappen. Belangrijk was ook de missie van de vergelijksites: klanten helpen bij het zoeken naar de beste aankoop. Ze staan dus duidelijk aan de kant van de prosumer. Jij als aanbieder zal dus vooral het verschil moeten maken op vlak van prijs, leveringsvoorwaarden, locatie, productengamma,… Maw. eerst een USP en dan pas denken aan vergelijkingssites.

Gregory Van Strydonck, Country Manager TradeDoubler

  • Officiële titel: How to determine a successful Performance-Based Marketing strategy?
  • Mijn titel: Welke producten heeft TradeDoubler?
  • Wat heb ik geleerd? Performance based affiliate markeer is een e-commerce tussenpartij die advertenties van adverteerders laten plaatsen op verschillende (kleine vb. blogs en grote vb. VTM, Vitaya,…) sites. De betaling gebeurt op basis van resultaten: ofwel kliks (CPC, meer voor branding) of verkopen/verkoopsleads (CPA, voor directe verkoop). In deze laatste optie heeft Tradedoubler nu een formule om de geïnteresseerde bezoeker direct te laten bellen ipv mailen. Dit raden ze aan voor dure producten (> 1.000 euro, in de finance wereld of voor upselling).

Conclusie bij de presentaties:

Die kwamen mij heel oppervlakkig en pusherig over. Ze hadden me meer plezier gedaan met tips en tricks om hun producten op een slimme manier te gebruiken op basis van concrete cases ipv de verkoopspraatjes. Dit had me over de streep getrokken om zeker ook in de namiddag te blijven en wie weet zelfs samen te werken op termijn. Ik denk dat ik de volgende keer op dergelijke beurzen sneller de bezoekers zal aanspreken om naar hun vragen en problemen te peilen dan de standhouders 😉