Enkele weken geleden kreeg ik een mailtje van Tim van Pride PR. “Of ik als bloggende madam de Flair Mobile beta even wou uittesten.” Mijn eerste reactie, ik ben zeker geen Flair madam. Zelfs het advies van collega’s en vriendinnen om de Flair te kopen voor de citytrip bonnen sla ik in de wind. Flair is not my cup of tea. Veel te “wij vrouwen hebben een eigen taal die enkel wij vriendinnen onder elkaar begrijpen.” No thank you very much indeed. Maar…. mobile en bèta, dat vond ik toch te aantrekkelijk om neen te zeggen.

Dus, Tim bij mij op kantoor, over de middag, de Flair Mobile bèta installeren via bluetooth op mijn Sony Ericsson oldtimer. Ging heel vlot. En ik, op een verloren moment mobile flairen.
Flair Mobile
De toepassing bestaat uit 10 onderdelen:

  1. Bovenaan een banner “Word Flair Mobile” naar de promorubriek met 3 onderdelen: De info rond de Flair-GSM en de tarieven om tussen de Flair-toestellen te communiceren missen helaas een call-to-action. Is het de bedoeling om dames te overhalen zo’n GSM aan te schaffen? Hoe kan ik die dan kopen? Kan ik die telefonisch bestellen? En een onderdeel:”uw profiel,” mijn persoonlijke fiche met naam, e-mail adres en geslacht. Wat is de bedoeling hiervan? Zal ik dit kunnen uitwisselen? Met welk doel.
    Daaronder vind je navigatieknoppen die leiden naar de 9 hoofdrubrieken:
  2. Test van de week: werkt online dus heb ik niet kunnen testen
  3. Flair Mobile: gaat naar dezelfde info als de banner bovenaan, zie 1.
  4. Agenda: Een overzicht met geplande evenementen met een beschrijving en ticket- en contactinfo. Het zou echter gemakkelijker zijn mocht ik het nummer direct kunnen bellen. Nu moet ik eerst het telefoonnummer overschrijven en intikken.
  5. S.O.S. Overall: Een productbeschrijving met foto’s van een outfit, prijs met de contactinfo om het te kopen. Ik twijfel of de 3 foto’s van met moeite 10X10 pixels duidelijk genoeg zijn om mensen te overtuigen. Daarnaast zelfde opmerking als bij 3. Graag een gemakkelijke call-to-action zoals bijvoorbeeld direct kunnen bellen naar de dichtstbijzijnde winkel om te vragen of het nog in voorraad is en het te reserveren om het te komen passen. Of de hippe outfit kunnen doorsturen naar een vriendin die deze kleur zeker mooi zou vinden,…
  6. Blij met je lijf: de resultaten van de “Blij met je lijf-enquête” in tekstvorm, uitspraken van lezeressen op de vragen. Spreekt het Flair-publiek waarschijnlijk wel aan. Lijkt mij wat te statische info om een meerwaarde te bieden op een GSM. Je hebt er met moeite 5 seconden lezen aan en kan er weinig mee doen. Ook hier mis ik de call-to-action: doe mee aan de nieuwe Flair-enquête. Misschien verschijnt jouw uitspraak in deze rubriek volgende week.
  7. Poll: om deze in te vullen moet je online kunnen. Dit heb ik niet kunnen uittesten.
  8. Contact: een algemeen contactformulier waar je feedback kan doorgeven of vragen stellen. Welke vragen zou ik hier kunnen stellen en bij wie kom ik terecht? Bij de Flair-uitgevers? Ik vraag me ook af of het als SMS wordt doorgestuurd? Ik heb geprobeerd om een bericht te versturen maar kreeg mijn bericht niet verstuurd via de verzend knop. Geen idee of er verplichte velden waren. En mijn spatie-knop werkte niet.
  9. Praktisch: 3 onderdelen: Agenda (zie ook punt 3), leuke links vb. YouTube Mobiel met een korte beschrijving van de site en een knop om ernaartoe te surfen maar dit lukte bij mij niet. En nuttige telefoonnummers zoals Cardstop en de Inlichtingendienst. Hier was wel een gepaste call-to-action voorzien: klik hier om te bellen. Maar dit lukte niet bij mij. Ik vond in de navigatie geen plaats om mijn keuze te bevestigen. Typisch voor de bèta-versie?
  10. Update: werkte bij mij dus niet.

Mijn Flair Mobile ervaring
Natuurlijk miste ik de essentie doordat ik via de toepassing niet online geraakte. Een aantal belangrijke zaken zoals downloadsnelheid en zo kon ik dus niet testen. Toch een aantal indrukken op een rijtje:

  • layout: echt Flair, gepast voor het project, maar niet mijn stijl 😉
  • inhoud: echt Flair, gepast voor het project, maar niet boeiend voor mij 😉 Ik stel me ook vragen bij een outfit rubriek die vooral met foto’s gebruikers moet overtuigen. Mij leek het echt veel te klein om praktisch te zijn en beslissingen te nemen om een outfit te komen.
  • interactiviteit: ik miste duidelijk interactiemogelijkheden. Ik was de hele content door in enkele minuten. Dit vond ik niet overtuigend genoeg om “vriendinnen” hierin mee te trekken. Een gemakkelijke functionaliteit “doorstuurknop” zou dat netwerkaspect kunnen ondersteunen.
  • navigatie: Werkt vlot. Geeft een wat Adobe Flash gevoel. Ik miste wel wat standaarden. Een voorbeeld: ik krijg een “exit” knop op een andere plaats dan mijn standaard annuleren knop.
  • clientsoftware installatie: vind ik niet handig. Ik wil helemaal geen toepassingen op mijn GSM downloaden om een site, vooral promo-info, te kunnen bezoeken. Zou volledig in de browser moeten werken.

Mijn conclusie
Ik juich steeds experimenten toe die grenzen verleggen en dingen uitproberen. Dus ook deze ervaring vond ik de moeite waard om zaken uit te leren. Maar er is nog werk aan de winkel. Het voelt nog teveel aan als de geprinte versie in een mini-mini-vensterke. Volgens mij kan je met de specifieke eigenschappen van het mobiele verder gaan.

  • Functionaliteiten bieden om door te sturen naar vriendinnen in de buurt via bluetooth, of op afstand via sms. Outfits kunnen aanduiden als gewenst en Bluetooth signalen van winkels opvangen als die outfit in je buurt te koop is.
  • Een felicitatie-SMS van Flair op je verjaardag.
  • Mogelijkheden om je wenslijstje door te sturen waar andere vriendinnen dan mobiel kado’s uit kunnen kiezen, betalen en laten bezorgen,…

Ik ben weer aan het freewheelen, maar volgens mij zal het dus nog verder moeten gaan. Nu overtuigt het me nog niet om die Flair GSM te kopen en deel te maken van dit Flair netwerk. En zonder enthousiast publiek zal dus nog niet voldoen om winkels te overtuigen hierop te adverteren en dat zal toch wel de bedoeling zijn.

Dus beste Pride PR en Flair mensen, ga verder met de research naar de meerwaarde voor de mobiele Flair madam. Wie weet kunnen we binnen enkele maanden, jaren via de Flair Mobile Jetair reizen boeken 😉