Begin dit jaar publiceerde IAB een rapport rond “de plaats die internet inneemt in het leven van de Belgische consumenten en burgers“. Er werden een reeks studies gedaan waarvan hier de inzichten van de 6 barometers in een notedop:

  1. geneesmiddelen: Belgen zoeken info rond geneesmiddelen. Ze vinden info rond gezondheid ook zeer belangrijk, maar zijn absoluut niet geneigd om online geneesmiddelen te kopen.
    Tevredenheidsscore: 6/10 (gemiddelde is 7,6)
  2. kleinhandelszaken: Internet wordt vooral gebruikt om informatie op te zoeken, minder om direct te kopen. De contactmogelijkheden zijn heel belangrijk.
    Tevredenheidsscore: 6,5/10 (gemiddelde is 7,6)
  3. mode: 1/3 gebruikt internet om zich te informeren, speurt actief naar informatie en 1/5 heeft al ooit kleren online gekocht.
    Tevredenheidsscore: 6, 3/10 (gemiddelde is 7,6)
  4. financiële diensten: Informatieronde start in het kantoor daarna dient internet om kennis verder uit te bouwen en sterker in dialoog te treden. Belgen zijn meer geneigd financiële producten online te kopen in vergelijking met geneesmiddelen, maar persoonlijk contact blijft cruciaal in het proces.
    Tevredenheidsscore: 6,5/10 (gemiddelde is 7,6)
  5. openbare diensten (energie en transport): Consumenten winnen eerste en vooral informatie via internet en zoeken vooral naar praktische tips.
    11% heeft online een energiecontract afgesloten
    56% overweegt een de aankoop van een online vervoersbewijs
    Tevredenheidsscore van de financiële sites: 6,1/10 (gemiddelde is 7,6)
  6. eGovernment: 7/10 mensen surfen naar overheidssites voor info. Ze kennen ook de online mogelijkheden en gebruiken ze. Vooral de tijdswinst en de beschikbaarheid spelen hierin een belangrijke rol.
    Tevredenheidsscore: 6,58/10 (gemiddelde is 7,6)

Conclusie: Het belang van internet in beslissingen, zowel aankoopbeslissingen als andere groeit. De behoefte vanuit de gebruikers bestaat, maar, de websites voldoen niet aan die verwachting. De tevredenheidsscores zijn laag omwille van verschillende redenen, volgens mij vooral te maken met de integratie van de site in de organisatie van het bedrijf (multi-channel denken!).

  • te weinig mogelijkheid om contact op te nemen en informatie te krijgen
  • te weinig advies
  • te weinig informatie
  • te lang wachten eer antwoord op een vraag via een invulformulier
  • zwakke kwaliteit van de antwoorden op de vragen online gesteld