Blauw Research en Thuiswinkel.org publiceerden de resultaten van hun halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen. Enkele conclusies

  • Online consumentenbestedingen 2007: 3,9 miljard euro (+ 38% gegroeid).
  • Online kopers: 7,3 miljoen, ruim 1,5 miljoen kopers voor het eerst.
  • Stijgers: home entertainment software (71%), hardware (67%) en speelgoed (64%)
  • Bijna 40% van de totale online omzet in 2007 is behaald door de reisbranche (= 1,63 miljard euro, = + 37% in vergelijking met 2006). Andere grote online marktsegmenten zijn verzekeringen en consumentenelektronica.
  • Het gemiddeld bestede bedrag per online koper 531 euro (+20%).
  • De bestelfrequentie stijgt van 3,8 bestellingen in 2006 naar gemiddeld 4,5 online bestellingen in 2007.
  • De tevredenheid van de kopers is sterk gestegen.

En Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org stelt:

“Er is nog steeds ruimte voor groei door verdere toestroom van nieuwe kopers, steeds meer jongere en oudere mensen kijken niet alleen maar kopen ook producten en diensten online. Ook het aanbod van webwinkels neemt verder toe, dus er is steeds meer keuze voor de consument.”