Debat met Stijn Vercamer (Corelio), Philippe Borremans (Van Marcke), Erwin Knuyt (Vision2B), Bart De Waele (Netlash):
1. Waar social media situeren in de organisatie? Best als aparte functie naast marketing maar multidisciplinair. Ook continu volhouden, niet enkel campagne gericht.
2. Wat met return? ROI?
Alles is meetbaar maar belangrijk is duidelijke doelen stellen.
3. Hoe starten?
Eerst luisteren dan faciliteren, tot slot join. Gewoon proberen, doen.
4. Welke sociale media? Ook seniorennet?
2 strekkingen:
Alles vertrekt van content overal beschikbaar stellen. Doelgroep denken is een traditioneel denken. Werk aan verspreidbaarheid, beschikbaarheid, doorzoekbaarheid.
Aan de andere kant bestaan wel nichemarkten die je dan wel gericht kan benaderen.
Kan je dit uitbesteden? Ja en nee, maar het gaat over de directe communicatie rond je merk. Daar wil je zelf naar luisteren en participeren.
Wie spreekt er vanuit bedrijf? Elke medewerker? Je kan maar meespelen als je er als bedrijf klaar voor is. Maar in elk geval moet je nu beginnen met luisteren.
Moeilijker om als marketeer discussiefora te benaderen.
5. Goeie Belgische cases
– telco voorbeeld met fictief persoon: 300-tal contacten voor productlaunch. Je kan maar ¹keer doen. Voor- en tegenstanders.
– Nike: wedstrijd tussen lopers die bloggen. Dagelijks opvolgen en stimuleren. Concept wordt herhaald.
Beter niet korte termijn en campagne gericht.
– AVEVE: besteden Twitter communicatie uit. Maar als de relatie met de klant echt start.
6. Hoe intern verkopen?
Beste cases door bedrijven na een crisis. Impact op beursnoteringen. Belangrijk, de muur tussen bedrijf en klant. Beter preventief starten. Je hebt dan al krediet opgebouwd.

Posted by ShoZu