Wat kan je doen met gamification op de werkvloer? Dat vroeg ik me tijdens de kerstvakantie af toen ik op zoek ging naar hoe je speltechnieken in het werk kan integreren.

Ik had me in 2012 al heel sterk verdiept in nieuwe werkorganisatie vormen en één trend die zeer goed bij Wijs aansluit is de trend rond gamification. De gemiddelde Wijs medewerker is 28 jaar behoort tot de game generatie. Nu moet ik toegeven dat ikzelf niet zo’n gamer ben, maar als hard core psychologe heb het wel altijd van dichtbij geobserveerd hoe vrienden zowel rolplaying games als online games speelden. Het viel me al op dat gamers heel snel feedback verwachten en ook altijd heel optimistisch uitkijken naar de volgende level. Dit voel ik bij onze medewerkers ook heel sterk aanwezig vandaar mijn duik in de wereld van game design.

Hierbij de tips die ik uit mijn research heb geleerd:

Wat?
game = leerervaring
leren is een resultaat van uitdaging en kunde
leren is een achievement
niet voor iedereen hetzelfde >> levels

Gamers en hun superpowers

  • urgent optimism: geloven in goeie afloop
  • social fabric: hangen aan elkaar, meer vertrouwen, community gevoel
  • blissfull productivity: voelen zich goed om hard te werken, om hun best te doen
  • epic meaning: zijn gevoelig voor een inspirerende missie op grote schaal

Jane McGonigal vat het als volgt samen: “gamers are super-empowered hopeful individuals.” Ze geloven dat ze de de wereld kunnen verbeteren en uit mijn ervaring ze zijn fantastisch om mee te werken!
Luister alvast eens hoe tof het is om met deze generatie samen te werken tijdens Jane McGonigal’s TEDtalk.

Waarom gamen ze?
    •    overcoming obstacles
    •    improving mastery, hoger doel bereiken, autonomie
    •    erkenning
>> challenge to an epic adventure, heel tof om samen op missie te gaan

Game elementen:
Dit zijn de parameters die je kan integreren in je organisatie en het game-gevoel kunnen stimuleren:

  1. Een duidelijk verhaal/queeste met verschillende korte- en lange termijn doelen
  2. Feedback loops: direct en regelmatige terugkoppeling na acties
  3. Duidelijke spelregels:
    1. Wat zijn de beschikbare resources?
    2. Wat is de uitdaging, de opdracht, de instructie?
    3. Op welke manier kan je winnen?
    4. Wat zijn de punten, de beloningen voor iedere actie? Zijn er badges (belangrijk voor goal setting en status & affirmation maar dit is geen doel op zich, enkel een tussenstop)? Wordt er gewerkt met een scorebord of een social graph (belangrijk voor het opbouwen van reputatie en groep identificatie)
  4. Niveaus: gaande van startende/novice, ervaren/skilled en expert spelers
  5. Duidelijk zicht op progressie via de status balk
  6. Avatars & social network status
  7. En, een klein beetje onzekerheid en onvoorspelbaarheid

Gamification design: 
Nu we de gamers en hun motieven wat kennen en we weten welke spelelementen belangrijk zijn kunnen we deze integreren in de bedrijfsomgeving. In het boek “For the win: how game thinking can revolutionize your business” van Kevin Werbach en Dan Hunter raden ze volgende methodiek aan:

  1. bepaal het business doel
  2. beschrijf gewenst gedrag
  3. beschrijf de spelers/doelgroep: let op de diversiteit van de groep, man/vrouw, achievers/explorers/socializers/killers (Bartle typologie)
  4.  bepaal de activiteiten
  5. integreer de fun
  6. gebruik gepaste instrumenten

Basisvoorwaarden voor een goeie integratie:

  • Zorg voor een zeer duidelijk doel: waar haal de gamer waarde uit aangemoedigd gedrag, omdat het tot een hoger doel dient.
  • Werk met betekenisvolle keuzes/autonomie: zijn de opdrachten voldoende interessant, het gaat over doen omdat de gamer het wilt doen. Keuze en vrije wil is belangrijk, gevoel van empowerment.
  • Geef structuur en tools: kan het gewenste gedrag ondersteund worden door software
  • Vermijd potentiële conflicten met andere motivatie structuren: het moet in lijn liggen met bijvoorbeeld policies rond loon en incentives

Extra tips:

  • Wat met spelers die willen “uitspelen”? Hoe hou je mensen in the game ook op lange termijn? Hiervoor is het belangrijk om statistieken te delen. Op den duur begin je metagamers te krijgen die niet alleen goed willen zijn in 1 spel maar in vb. 1 soort spel.
  • People will cheat!! Steeds gaan spelers proberen de makers van het spel te slim af te zijn. Dit is deel van de uitdaging. De crash test als het ware.  Blijf dus bij de pinken en vang dit snel op door het bijsturen en verfijnen van de spelregels.

Voorbeelden:
Een heel leuke site met vele toepassingen op vlak van gamification in business is http://enterprise-gamification.com
Wist je trouwens dat Smartforce.com, één van de wereldbekende CRM software pakketten, het gamification bedrijf Rypple heeft overgekocht enkele jaren geleden en het game element heeft geïntegreerd in zijn eigen business software? Dit is toch wel iets dat ik verder zal uitzoeken de volgende maanden.

Voilà, heel wat nieuwe inspiratie om in 2013 mee aan de slag te gaan. Al wie interesse heeft, bouw met me mee want:
Remember: The one who makes the roles is the one who holds the power. Players play the game.
Laten we er iets fun van maken!