Enkele maanden geleden ontmoette ik Nathalie Vermassen voor het eerst op een HR Leaders Lunch en 1 kennismakingsmeeting later was het idee geboren. Een regelmatige koffieklets organiseren waarbij we people thema’s, die bij ons op de management tafel liggen, aan elkaar voorleggen en aftoetsen. En dan nog liefst met enkele extra mensen die ons verder kunnen challengen.
Deze namiddag zaten 6 madammen met een grote gedrevenheid voor mensen rond de tafel met met koffie, fruit en hier en daar een zoete zondes:

Voor de eerste keer was het nog wat warm lopen. Op voorhand hadden we onszelf al voorgesteld online dus dat konden we al overslaan. En ook de thema’s waren op voorhand geserveerd. Op 2 onderwerpen hebben we ingezoomd:

  • hoe omgaan met kennisborging, hoe (dure) opleidingsinitiatieven omzetten in waarde voor de klant en de organisatie?
  • hoe evenwicht houden in het spanningsveld tussen flexibiliteit die de klant/markt en commerciële organisatie verwachten (druk op omzet) en work/life balance voor de medewerkers?
Hier een aantal tips die ik alvast genoteerd heb:
Over kennisborging:
  1. geef mensen die opleidingen volgen meteen ook het platform mee om nadien een interne lunchsessie te geven of een artikel te publiceren.
  2. vertrek vanuit de leernoden van de mensen. Dit houdt het vliegwiel van kennisdeling op gang.
  3. organiseer het “foute uur”: een open, vrijblijvend forum om kennis te delen over diensten (silo’s) heen. (Je weet wel, de klassieker: sales en creatie)
  4. trek eventueel dit open forum verder open en maak het toegankelijk voor andere organisaties (Je weet wel, deze koffieklets bijvoorbeeld)
  5. werk met structurele kennislabs.
  6. organiseer opleidingsbudgetten rond teams ipv rond individuen.
Over spanningsveld tussen resultaat halen en work/life balance:
Tips vanuit de organisatie en planning:
  1. bekijk aanwervingsbeslissingen niet op 1 maand maar per half jaar (zodat je overplanning bij mensen kan verminderen).
  2. werk met flexibele schillen: vaste medewerkers, vaste freelancers en losse freelancers (= swing capacity)
  3. werk met T-profielen: mensen die breed inzetbaar zijn maar een (of bij E-profielen) meerdere expertises hebben
  4. maak functies leaner, knip het in rollen zodat mensen meerdere rollen kunnen opnemen en dus flexibeler kunnen combineren (vb. teamleader en inhoudelijk leader)
  5. geef mensen keuze, maar geef duidelijk het kader waarbinnen gekozen kan worden. Handig hierbij zijn de 7 Levels van Authority van Jurgen Appelo.
  6. schep “warme duidelijkheid” (volgens Peter Adriaenssens): je schetst duidelijk de grens maar brengt het op een menselijke manier
Tips voor client facing medewerkers:
  1. werk klantgericht, niet klantgezwicht (klantbelang is zeer belangrijk maar je mag er niet onderdoor gaan, hou de grens in de gaten)
  2. nodig eens een collega uit in een planningsmeeting zodat mensen zien hoe complex de puzzel soms is
  3. denk aan het verschil tussen empathie en sympathie. In het laatste geval ga je echt in het verhaal van de ander mee. In het eerste leef je mee maar hou je afstand nodig om te kunnen helpen.
Interessante boeken:
Peter Adriaenssens: Gids voor Succesvol Opvoeden > tip: geef warme duidelijkheid
Jurgen Appelo: Management 3.0 > handig referentieboek in een innovatief management
Kris Colpaert en Karlien Eeman: Durf > dat zal Karlien ons volgende keer nog vertellen 😉
Heb je zelf ook interesse om aan een volgende HR koffieklets deel te nemen. Stuur een berichtje naar ilse.jansoone@wijs.be met de hot HR issues die bij jou in het management team op tafel liggen.