Gisteren zijn we nog eens naar Mu.Zee, het provinciaal museum in Oostende geweest. Het was jaren geleden, maar het cultuur artikel in De Tijd rond het werk van Schmaligaug sprong mij de week ervoor in het oog. Een van oorsprong Belgische futurist kende ik niet echt, maar het werk “Interieur van de basiliek van San Marco” verleidde me zodanig dat ik het live wou gaan bekijken.

In het museum was er ondertussen een nieuwe vleugel gewijd aan 2 grote Oostendse schilders Spilliaert en Ensor. Spilliaert is en blijft één van mijn favoriete schilders. En toen ik de werken weer van dicht zag wist ik weer waarom. Deze schilder werkte minder met pasteuze olieverf, maar eerder met fluweelzacht pastelkrijt, inkt en potlood. De structuur van de werken geven me de indruk van een zachte, gladde huid te zijn. Daarnaast zijn de onderwerpen en de stilistische vormen natuurlijk ook heel typisch. Deze werken blijven me heel sterk inspireren. ’s Avond kon ik het niet laten om enkele details in mijn schetsboek vast te leggen.
img_1329img_1330

 

 

 

 

 

 

 

 

In de tentoonstelling rond “Jules Schmalzigaug en het kookboek van het futurisme” viel het me op hoe hard die schilder op zoek was naar een systeem in zijn werk. Hij startte zijn carrière, zoals zovelen, heel plastisch en realistisch, maar koos al na enkele jaren volledig zijn eigen richting. Beïnvloed van de Italiaanse futuristen ging hij resoluut op zoek naar vorm, kleur en vooral snelheid. Hij wou de wervelende bewegingen vastleggen in 1 beeld. Dit bracht hem in een volledig abstracte richting. Mijn favoriete werk van hem “Interieur van de basiliek van San Marco” uit 1913 zit voor mij in deze overgang. Hij stortte zich volledig op vorm, kleur, indruk, maar het was nog niet zo cerebraal en uitgedokterd als de latere werken. Het heeft een spontaniteit, naïviteit, een directheid dat me heel erg aanspreekt. Ik heb me voorgenomen om zelf nog eens een schilderij te maken, en dan gebaseerd op dit werk van Schmalzigaug omdat het me een even positief en ruimtelijk gevoel geeft als een van mijn hele eerste schilderijen, Lenny’s room. Dit is dus al gepland. Gisterenavond kon ik het niet laten om enkele van zijn studies te verwerken.

img_1333

img_1334

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook werken van andere schilders die hem beïnvloed hebben zoals Balla en die hij zelf later beïnvloedt heeft waaronder Felix De Bock, bleven bij me hangen. Hierbij enkele schetsen.

img_1332img_1331