“What matters is your ability to recompose,” een live performance die via botsing twee werelden versmelt en verbindt.

Beeld je in. Een model draagt een lang wit kleed. Je ziet een stijve, barokke voorkant. Als een schild. Achteraan speelt het kleed soepel, flexibel met de wind. Is dit wel 1 jurk? Hoe hangt dit aan elkaar?

Het model wandelt snel, maar voorzichtig om de jurk te vrijwaren. Vrolijk, op de toppen van de tenen stapt ze kilometers rechtdoor of slaat rechtsaf door de stad. Mensen kijken om, ze glimlacht. Of is het een grimas? Maar ze stapt onrustig door. Geen tijd, geen tijd. Je ziet het schild stilaan verbrokkelen en het kleed schuurt haar huid en de omgeving.

WMIYAT recompose

Uitgeput botst ze tegen muren en laat verbrokkelde, witte sporen na. Uiteindelijk duikt ze in elkaar, roept “Enough is enough is enough is enough is…” Met een hamer verbrijzelt ze het schild en tot haar verwondering ziet en voelt ze ook vooraan flexibiliteit verschijnen.

Ze wandelt rustig verder. Ze slaat vanaf nu enkel linksaf, stopt af en toe en vraagt toeschouwers de scheuren en kraken te verzachten met goudverf. Zo voelt het kleed eindelijk soepel, geïntegreerd en mooi aan. Ze stapt met opgeheven, maar vriendelijk, hoofd weer verder tot de witte sporen op de straat bijna niet meer te zien zijn.

Op zondag 27/3 om 15u. aan Het Atelier van Marleen Scevenels in Brugge sluit ik mijn maand in residentie bij Marleen af met een live performance door de straten van haar geboortestad Brugge.

Aansluitend genieten we samen van de nieuwe blinkende plooien, barsten en glooiingen van alle belevingen met goudgele bubbels.