Enkele weken geleden ben ik naar een studiedag over web analytics geweest. Het is helemaal geen nieuw onderwerp maar wat die mensen daar gebracht hebben deden mijn ogen wel open gaan. Ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet bang van statistieken. De meeste mensen trekken er hun neus van op maar mij kan het ongelooflijk boeien. Die dag heeft me echter geleerd dat we het veel gerichter kunnen toepassen op het web en dat het ook een instrument is om veel korter op de bal te spelen.

Wij werken met het bezoekersstatistieken programma Webtrends. Op de studiedag werden de mogelijkheden van de nieuwe versie gedemonstreerd. Het kan dus heel praktisch toegepast worden naar gerichte campagnes zoals het versturen van nieuwsbrieven of e-mailings zodat je tot op de klik kan volgen welke groepen op welke links hebben doorgeklikt. M.a.w. welke calls-to-actions werken en welke niet. Ook de grafische manier waarop je de resultaten van de links kan opvolgen is een grote stap voorwaarts.

In de loop van volgend jaar installeren we de laatste versie van Webtrends 7.0. Ik kijk er al naar uit want het blijft een uitdaging om de technische mensen de juiste instructies te geven zodat de marketingcijfers er met een druk op de knop uitrollen. Cijfers die iedereen in de organisatie kan gebruiken om hun prestaties bij te sturen.