Sinds enkele jaren biedt Partena-ziekenfonds een online self-service pakket aan waarbij de ziekenfondsklanten van thuis uit hun dossier kunnen mee beheren. Al 1/6 van de Partena klanten maken hier gebruik van. Via het Partena Onlinekantoor kunnen ze overzichten opvragen van hun verzekeringen, hun bijdragen, hun terugbetalingen en uitkeringen. Ze kunnen documenten en kleefzegels thuis afprinten. De laatste gegevens zijn permanent online beschikbaar.

Het Partena Onlinekantoor is maximaal beveiligd aan de hand van de laatste beveiligingstechnieken. Gebruikersnaam, paswoord, encryptie,? zorgen voor een maximale beveiliging. Maar een hoge beveiliging betekent ook dat men iets moet inboeten aan gebruiksgemak. Bij registratie kies je een gebruikersnaam. Het paswoord wordt dan via de post naar je thuisadres gestuurd. Zo hebben we een garantie dat het paswoord wel bij de houder van het dossier terecht komt. Dit creëert voor sommige klanten wel een drempel.

Begin april 2006 zorgde Partena-ziekenfonds voor een primeur in de ziekenfondswereld door het gebruik van de eID in zijn Onlinekantoor. Toen werd de registratie- en inlogprocedure uitgebreid met de elektronische identiteitskaart. De registratieprocedure wordt zo totaal overbodig. We weten immers wie we ?aan de lijn? hebben. Klanten loggen dus gewoon in met hun eID. Zo ondervinden onze klanten een hogere gebruiksvriendelijkheid met de garantie van maximale beveiliging van hun privacy.

Meer info rond de resultaten, de kleine hindernissen, de grote uitdagingen van Partena-ziekenfonds bij het gebruik van de eID lees je in het persartikel Stijgend gebruik eID in online samenwerking met ziekenfonds.

Conclusie
eID is een gebruiksvriendelijk identificatiemiddel maar de grote meerwaarde zal er binnen enkele maanden en jaren komen als de elektronische handtekening zijn ingang zal vinden in de administratieve procedures. Zorg dat je er klaar voor bent door de eID nu al te gebruiken.

http://www.partena-ziekenfonds.be/ (klik op de knop Onlinekantoor)

Vragen of commentaar zijn ook welkom op dit blog.