Eindelijk zijn we zo ver. De laatste dagen was het was stil van mijn kant. Alle energie ging naar het klaarmaken van onze gloednieuwe website voor Partena-ziekenfonds. En het is geen gewone website geworden. Met enige trots mogen we erbij vermelden dat de site ook toegankelijk is voor alle surfers. Deze garantie wordt geboden door AnySurfer die een grondige audit en validatie hebben gedaan. En je ziet deze aanpassingen ook aan de hand van het AnySurferlabel en de knoppen voor lettertypevergroting.

Bekijk alvast eens de reportage op AVS. (wel wat slechte kwaliteit)

Wat is nieuw op de site?
We hebben ons vooral gericht op de algemene gebruiksvriendelijkheid. Dit merk je door de overzichtelijke navigatie onderaan de homepage samengesteld uit trefwoorden gebruikt in het dagelijks leven van onze bezoekers. De aanwezigheid van een zoekmotor blijft echter belangrijk omdat we hier toch spreken over een site met meer dan 4.000 artikelen.

Als je doorklikt op één van de trefwoorden ga je in een inhoudspagina. Daar hebben we vooral gezorgd voor duidelijke “broodkruimels” die aangeven waar je je bevindt. Daarnaast zorgen de “richtingaanwijzers” Meer info en Volgende actie voor begeleiding in het vervolg van je bezoek aan de site.

Uit een vergelijkende test tussen de oude en de nieuwe website stelden we vast dat de surfer bijna dubbel zo snel dezelfde informatie terugvindt. Dus hier hebben we al een serieuze stap vooruit gezet.

Wat is AnySurfer?
Op de site van AnySurfer lees je hier alles over. In een notedop is AnySurfer de naam van een nieuw kwaliteitslabel voor websites die voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mensen met een functiebeperking.

Vandaag werden aan 5 AnySurferlabels uitgereikt: Provincie Antwerpen, Partena-ziekenfonds, Vlaams Centrum voor Openbare bibliotheken, Vlaamse Luister- en Braïllebibliotheek, Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Er werden ook nog een aantal eervolle vermeldingen (zijn bijna klaar met de aanpassingen) gegeven aan Stad Antwerpen, Vdab, Stad Gent en het Centrum voor Bestrijding Racime. Proficiat collega’s. Iedereen zal ons weten te vinden voor best practices 😉

Wat waren de extra uitdagingen voor het behalen van het AnySurferlabel?
De Amerikaanse site http://www.diveintoaccessability.org/, gebaseerd op het gelijknamig boek, garandeert dat je een site toegankelijk kan maken voor surfers met verschillende functionele beperkingen in 30 dagen. Hebben wij dit gehaald?

Het streven naar het AnySurferlabel kaderde binnen de volledige vernieuwing van de website. Dit betekent dat we voor de ontwikkeling van de site al zoveel mogelijk rekening hebben gehouden met de specifieke richtlijnen en de webstandaarden opgesteld door W3C in de programmatie en in de keuze van een nieuwe (open source) webeditor, FCKeditor, in onze CMS ?iCOM? van Hearis.

We hebben geopteerd om onmiddellijk na de omzetting van de layout naar de interface door Netlash een tussentijds template-advies uit te voeren. Dit werd heel snel aangeleverd zodat hier nog voor de programmatie van het functionele gedeelte op kon worden ingespeeld. Hier kwamen de grootste problemen al naar boven:

  • Lay-outmatig hadden we hier en daar te weinig contrast tussen kleuren voorzien waardoor we kleuraanpassingen moesten doorvoeren.
  • De knoppen die we oorspronkelijk als beelden hadden voorzien waren onbruikbaar voor die specifieke groep en moesten vervangen worden door tekstgebaseerde knoppen.
  • De functionaliteit in de browsers om lettergroottes te wijzigen leek niet optimaal bruikbaar. Vandaar de beslissing om de knoppen ?aAA? te voorzien.

Dit nam ongeveer een halve dag extra ontwikkeling in beslag.

Na de programmatie van de interactiviteit achter de interface kwam de volledige audit aan de beurt. Het auditrapport werd online ter beschikking geplaatst voorzien met een paswoordbeveiliging. 4 onderwerpen werden hierin belicht: navigatie, inhoud, vormgeving en interactiviteit. In totaal werden 76 criteria geëvalueerd.

  • 31 waren voor ons niet van toepassing: vb. i.v.m. het gebruik van frames of Flash
  • 25 waren meteen ok
  • 20 waren niet ok en moesten bijgestuurd worden

Resultaat van de audit was dus ?komt bijna in aanmerking voor het AnySurferlabel.?

De niet ok?s in het rapport waren heel duidelijk gedocumenteerd verwijzend naar de richtlijnen op de website van AnySurfer en de voorbeeldpagina?s op onze website die nog niet voldeden. Alle info was dus beschikbaar om de aanpassingen te doen. De niet ok?s werden omgezet in to do?s en toegewezen aan verschillende projectleden.

De neteligste problemen waren:

  • De titeldefinities (H-tags), vooral van de pagina’s die met de vorige editor waren gemaakt
  • De tabeldefinities (TH) doordat de nieuwe editor de TH-tags nog niet ondersteunt
  • De teksten die vroeger gekopiëerd waren uit MS Word en heel foute code genereert
  • Alternatieven vinden voor ?niet leesbare? PDF?s
  • Labels aan de formuliervelden toevoegen

Hierin is het meest overleg en aanpassingstijd naartoegegaan.

Conclusie
Hebben we het gehaald in 30 dagen? Jazeker, weliswaar niet binnen dezelfde maand.

De grootste uitdaging ligt erin ervoor te zorgen dat alle partijen die betrokken zijn in het webproject mee te krijgen en hier maximaal aandacht aan besteden. We spreken immers over een klant- (of surfer-)gerichte kijk op het project waarbij zowel de grafisch designer, de webontwikkelaar, en de leverancier van de CMS én de contentschrijvers allemaal rekening mee moeten houden.

Voor mij zijn die 30 dagen niet zo belangrijk. Wel dat we op een bepaald moment met het ziekenfonds gekozen hebben om deze weg in te slaan en alle betrokkenen hierin te laten engageren.

AnySurfer heeft ons in dit proces begeleid vanaf de fase van het enthousiasmeren van het idee, door het ontwikkelingsproces heen, tot het behalen van het ?eindexamen.? Je kan hen in het proces zowel zien als coach en examinator. En met de verdere evoluties van het internet zullen we hen nog nodig hebben want het is een continu proces met herexamens die volgt op verdere ontwikkelingen van het Web.

Ik ben als e-Business Manager van Partena-ziekenfonds alvast heel blij met het behalen van het label en trots om hiermee het signaal te kunnen geven naar deze gerichte groep en alle bezoekers van de website dat we echt inspanningen doen op vlak van e-Business om een meerwaarde te bieden naar onze klanten.

Ik wil hier expliciet nog een welgemeende dankjewel zeggen aan iedereen die in dit project was betrokken: Bart en Dirk van Netlash, Stefan en Laurent van Hearis, Dirk en héél zijn team van GFDI, onze intern mensen Wouter, Ilse, Robyn, Lynn en alle collega’s en directie die hier voor 100% achterstonden vanaf het begin. En tot slot zeker en vast ook de mensen van AnySurfer Roel en Bart die ons een uitstekende dienstverlening hebben geboden!

Foto’s volgen nog. Feedback is altijd welkom op deze blog.