Vorige zaterdag ben ik nog eens in mijn favoriet Gents museum binnengesprongen. En steeds wordt de bezoeker getrakteerd op interessante tentoonstellingen. Ook deze keer, met het werk van Ettora Sottsass.

De in 1917 geboren Oostenrijker-Hongaar is vooral bekend geworden met zijn ontwerpen voor Olivetti in de jaren 50 en 60. De Elea 9003 was de eerste Italiaanse mainframe computer die hij uitrustte met een krachtige, architecturale vorm als symbool voor het belang van de machine. Het was trouwens de eerste keer dat vormgeving werd gebruikt om identiteit te geven aan een computer. Met dit design wou hij de machine humaniseren door bewust gebruik van kleur en proportie.

Een tweede product waar Sottsass meer bekendheid verwierf was de Valentine, de knalrode draagbare typmachine. Het was even hip als een laptop en een iPod nu. Door het rode omhulsel, gegoten in kunststof kreeg het product een eigen visuele identiteit. Zo werd de kantooromgeving wat meer opgesmukt tot een aangename werkplek. Nu weten we waar Apple nu zijn mosterd heeft gehaald.

Vanaf de jaren 70 speelde Sottsass nog een belangrijke rol in de avant-garde cultuur door zijn afwijzing van het modernisme en het oprichten van de Memphis-groep die voorstander was van de antidesign. Eerlijk gezegd ben ik hier wat minder voor gewonnen. Het komt inderdaad “tegendraads” maar voor mij ook heel onpraktisch over.

Conclusie: Knappe verwezenlijkingen en zeker bewonderenswaardig om de design grenzen te verleggen en op 90-jarige leeftijd nog steeds actief en frisse ontwerpen te maken zowel in sanitair, verlichting, tapijten,…

PS. De tentoonstelling is bij mij opgevallen door de sterkere presentatie dan dat we in het Design Museum gewoon zijn. Prachtige wanden met vergrote zwart/wit tekeningen uit zijn schetsboeken, een plezante route met hoekjes waar je zijn werk kan ontdekken, een documentaire,… Knap werk van de curatoren ism Sottsass Associati en The Gallery Mourmans.