In de Tijd stond vorige week een interessant artikel rond e-commerce. Aan de hand van 2 cases, Connections en Lensworld werden 7 tips meegegeven om de onlineshopper door het verkoopproces te begeleiden:

  1. Zeg wie je bent
  2. Geef voldoende info, maar hou het kort
  3. Laat de koper eerst proberen
  4. Laat de koper aan het woord
  5. Zorg voor voldoende en goed geïntegreerde betalingsopties
  6. Overweeg een label
  7. Geef een goeie service

De eerste 6 aanbevelingen lijken mij inderdaad echte tips. De 7de lijkt me dan eerder een basisvoorwaarde die voor alle distributiekanalen geldt.

Nog wat richtcijfers uit de cases:

  • Connextions haalt 18 à 20% van zijn omzet via internet
  • Lensworld haalt 15.000 bestellingen per jaar wat 80% is van de omzet
  • Zowel Lensworld als Connections halen een conversie an 2%. Het algemeen gemiddelde ligt op 2 à 3%.
  • De meeste klanten bezoeken de site 4 keer vooraleer aan te kopen
  • Fysieke winkels blijven zeer belangrijk