In de Tijd stond vorige week een interessant artikel rond e-commerce. Aan de hand van 2 cases, Connections en Lensworld werden 7 tips meegegeven om de onlineshopper door het verkoopproces te begeleiden:
- Zeg wie je bent
- Geef voldoende info, maar hou het kort
- Laat de koper eerst proberen
- Laat de koper aan het woord
- Zorg voor voldoende en goed geïntegreerde betalingsopties
- Overweeg een label
- Geef een goeie service
De eerste 6 aanbevelingen lijken mij inderdaad echte tips. De 7de lijkt me dan eerder een basisvoorwaarde die voor alle distributiekanalen geldt.
Nog wat richtcijfers uit de cases:
- Connextions haalt 18 à 20% van zijn omzet via internet
- Lensworld haalt 15.000 bestellingen per jaar wat 80% is van de omzet
- Zowel Lensworld als Connections halen een conversie an 2%. Het algemeen gemiddelde ligt op 2 à 3%.
- De meeste klanten bezoeken de site 4 keer vooraleer aan te kopen
- Fysieke winkels blijven zeer belangrijk
Comments are closed.