Naar aanleiding van de lancering van de nieuwe Klara-site zette Klara een experiment (lees “virale marketingcampagne”) op in Antwerpen.

Ze nodigden Luc Tuymans, één van de sterkst gewaardeerde schilders in de hedendaagse kunstwereld, uit om een kunstwerk te maken in een druk straatje. Eén van zijn laatste werken zijn verkocht in de kunstkringen voor 1,5 mio dollar. Hoe zullen de voorbijgangers reageren?

Op voorhand vroegen ze internationale kunstkenners hoe de mensen zouden reageren. Vele kunstspecialiseren waren voorzichtig. Haal je kunst weg uit zijn context kan dat inderdaad heel wat van zijn waarde wijzigen, dan komt het ook in concurrentie met zoveel andere beelden. Enkelen geloofden steevast in de unieke kwaliteit, ook in de context van de gewone straat.

Resultaat: Slechts 4% van de voorbijgangers had oog voor het werk. De andere bijna 3.000 voetgangers wandelden het werk nietsvermoedend voorbij.

De vraag is niet alleen, hebben de mensen geen oog voor kunst, maar hebben mensen wel oog voor hun omgeving. Mijn stokpaardje al jaren: mensen zien van alles maar kijken niet. Daar zal de reclame toch wel een grote rol in spelen. Mensen filteren allerhande beelden gewoon weg.

Een andere bedenking daarbij. Het resultaat van deze steekproef is, in vergelijking met de CIM cijfers, alvast hoger dan het percentage van de Vlaamse bevolking dat naar Klara luistert : 2,3% in 2008. Hoewel niet spectaculair scoort de visuele kunst dus nog iets sterker. Nochtans is er op Klara knappe muziek te beluisteren, vooral de jazz club ’s avonds. Maar ja, ik behoor dan ook tot die enkele procenten van de Vlaamse bevolking die zou stoppen voor dit kunstwerk. Hoewel ik het, eerlijk waar, op straat niet zou herkend hebben dat het van de hand van Tuymans is.

PS. En ik kreeg deze actie doorgestuurd van een vriend die mij kent als een kunstliefhebber. Volgens mij dus alvast een geslaagde virale marketingcampagne. Not intrusive, gedurfd. Knap werk Klara hoewel ik iets minder overtuigd ben van hun nieuwe site.