Drukke week op vlak van leren deze week. Zit nu in de Vlerick Management School in Gent.
Prof Amit Basu van Cox School of Business Southern Methodist University in Dallas geeft zijn visie rond e-business.
Internet is voor iedereen onmisbaar geworden. En toch wordt het nog niet effectief gebruikt.
Wat is speciaal aan het internet? Even enkele open deuren:
Internet doorbreekt grenzen van tijd en plaats
De info op internet blijft, het is niet zo vluchtig als in een klassiek verkoopgesprek
Interactiviteit
Self service van de gebruiker
Cost efficient als je het effectief inzet en kan investeren
Personalisatie
Gemeenschappelijk geheugen

Wat kan e-business voor je doen?
Je business processen verbeteren
Nieuwe bronnen en inkomsten ontdekken
Lagere kosten
Business intelligence verbeteren
Betere relaties bouwen

Interessant om nog eens die basispeilers te herhalen.dit helpt om nog gerichter bij die uitgangsdoelstellingen te blijven en effectiever te werken.

Prioriteiten in opzetten van e-business strategie:
– Customer intimacy: beheer van klantenrelaties. Doing the right thing.
– Product leadership: ondersteunen van product kwaliteit uitstreling
– Operational excellence: uitblinken in efficientie op vlak van kosten. Doing what you do best.

Je moet hierin keuzes maken. Waarin wil je uitblinken? Wat is je USP? Deze keuze moet vanuit de algemene bedrijfsstrategie vertrekken. Beide stretegieen moeten in elkaar haken.

Soorten strategieen:
– Huidige markt en product
– nieuwe producten: met information features, je informatie verkopen als product (vb business intelligence), verkopen van kennis
– nieuwe markten: lokaal, regionaal/nationaal, globaal

Ondersteunen van verschillende processen:
– trade processen: search, authentication, valuation, payment, logistics
– decision support processen: configuration, collaboration, business intelligence
– integration processen: data en toepassingen

Doel: bekijken vanuit een business perspective! Meer business driven, grotere slaagkans.

Posted by ShoZu