Zo lang geleden dat ik hier nog eens was. En al zo lang dat ik terug wil schrijven. Ik dacht steeds, waar is mijn tijd naartoe, die 5 jaar dat ik bij elkaar geblogd heb sinds de opstart van deze blog. Waarom kom ik daar nu niet meer toe? Hoe is deze verandering gekomen? Hoe krijg ik het terug in de juiste richting. 

Eerst en vooral, ik heb het verkeerd voor. Die tijd is niet verdwenen. Wel ingenomen door Twitter en het laatste jaar ook door Facebook, die sloebers. Hoe zij ervoor zorgen dat je vrienden, kennissen en collega’s je naar hun site trekken en je gedrag meten en controleren. Continu meeluisteren terwijl jij lekker met je vrienden in dat “online café” zit te keuvelen. Ongelooflijk. Met Twitter heb ik dan nog niet zoveel problemen. Ik ervaar het, of het zo is of niet weet ik niet, als behoorlijk correct. De tijdslijn is logisch, ik vind er de dingen die ik zoek. Ze luisteren als het ware mee, komen af en toe eens tussen met een reclameboodschap die ik negeer maar verder heb ik het gevoel dat ik de tool, dat online café, controleer. Met Facebook heb ik dit hoegenaamd niet. Ik krijg geen vat op die feed die wanneer het hem uitkomt zomaar refresht, ik vind mijn eigen content niet terug. Vb. op mijn verjaardag kreeg ik massa’s berichtjes, maar kreeg die niet te zien in mijn tijdslijn. Vb. ik wou vandaag een van mijn video’s doorsturen via mail. Man, heb ik moeten zoeken om iets dat ikzelf 2 dagen geleden heb opgeladen. Het is alsof Facebook in dat “online café” continu flarden van gesprekken wist, mensen laat verdwijnen… Resultaat: Ik besteed zeker even veel tijd online, maar ik lees veel meer van vrienden, kennissen en collega’s dan vroeger. En ik schrijf minder. Het delen van mijn eigen kennis is ingenomen door luisteren. 
Daarnaast heeft het mobiele aspect ook een grote impact gehad op mijn gedragsverandering. Ik heb de laatste jaren een grote shift ervaren van tijd aan de computer, meer lean forward en actief, naar tijd tussendoor en mobiel. Nuttiger gebruik van “verloren tijd.” Het heeft ertoe geleid dat wat ik deel veel korter en vluchtiger is geworden. Zelfs oppervlakkiger. Meer leanback, minder actief. Die app’s zijn eenvoudiger, meer beschikbaar en zeer clever opgebouwd door de brands als Twitter en Facebook (ken ik zelf het best). Denk terug aan de techniek via je eigen vrienden die ze inzetten om jouw aandacht via hun platformen te trekken en dus, te meten en te beïnvloeden. 
Pff, basta. En tegelijk ook eureka! Ik heb me laten meeslepen door mijn eigen contacten naar die platformen en heb daar door mijn tijd en controle over mijn content verloren. No more. Shift van strategie! Vanaf nu centraliseer ik terug alle content op mijn blog en gebruik ik terug de social media kanalen om die te verspreiden en commentaren op te verzamelen. 
Daar wil ik in 2015 verandering in brengen! Ik wil terug meer mijn kennis en ervaringen delen. Ik heb serieuze schrijfintenties dit jaar 😉 en de kick-off van dit project is deze post, geschreven via mijn iPhone op mijn blog, via de vers geïnstalleerde Blogger-app. 
Wat zijn jouw ervaringen rond gedragsverandering door mobile en social en de controle die de grote brands daarin nemen? Share your thoughts. 

Nè, dat deed deugd 😉