Ik had vroeger nog trainingen gehad in “behavioral interviewing” in selectiegesprekken maar nu belandde “behavioral advertising” in mijn mailbox en ik vroeg me af wat dit precies is.

SeachEngineWatch beschrijft het als volgt:

“This refers to advertising that is targeted to a specific individual based on that user’s previous surfing behavior. This is quite different from the more common targeting method of displaying ads matched to the specific content of an individual page or to all users in general. With behavior targeting, this would mean that two people could see vastly different ads when viewing the identical webpage at the same time.”

Het gaat dus over advertenties die gekoppeld zijn aan jouw vroeger surfgedrag en dus niet aan de context waarin het wordt aangeboden.

De vraag is inderdaad in hoeverre we daar geen grens te ver gaan? Ik had het vroeger al over Google die zoekhistorieken bijhoudt en afhankelijk daarvan jouw andere zoekresultaten geeft. Eerlijk gezegd, als me dit tijd spaart om relevante info te vinden ben ik daar niet op tegen. Als ik toch met reclame geconfronteerd moet worden, dan liever met advertenties rond nieuwe verfproducten of iPhone kortingen, dan waspoeders en babyluiers.

eMarketer ziet hier alvast een serieuze groei voor weggelegd.