Drie maand na het lanceren van de nieuwe Jetair Wereldreizen site heeft nu ook www.jetair.be een vernieuwing ondergaan. Ik zou het zeker geen nieuwe site noemen, maar een aantal usability issues zijn toch uit de weg geruimd:
  • de talenkeuze pagina kreeg een totaal nieuwe doelstelling en functionaliteit. Van op deze pagina willen we de klant duidelijk maken dat je bij Jetair terecht kan voor quasi alle vakanties: van weekendjes weg met de auto tot een zon en strand vakantie naar het zuiden, tot een wereldreis die je à la carte kan samenstellen. Zowel gezinnen met kinderen die graag zo vroeg mogelijk alles tot in de puntjes vastlegt tot een last minute freaks vinden er nu direct hun keuzes zonder overbodige kliks.
  • Eens het soort vakantie gekozen kan je browsen in de aangeboden bestemmingen, direct wat inspiratie krijgen uit promoties van het moment, inspiratie tips lezen, of direct je precieze data en bestemming ingeven in de zoekmotor.
  • Vanuit het hoteloverzicht heb je nu een hele reeks filter opties die je sneller bij je gewenste selectie brengen. Zoek je een hotel met glijbaan voor de kinderen, waar je kan golfen in de buurt, waar je kinderen aan verminderde prijs meeneemt, of je hond, of is WIFI voor jou een must. Via die filter opties kan je heel snel die specifieke hotels eruit kiezen.
  • Van daaruit hebben we alles nog gehouden zoals het was. De stappen in het boekingsproces werken prima, hoewel het nog wat korter en logischer kan. Maar stap voor stap. Niet iedereen vindt (te veel) verandering leuk. We moeten dus zorgen dat de trouwe klanten hun weg naar hun beste tijd van het jaar nog altijd goed vinden.

Daarnaast is de vormgeving wat aangepast. Toegegeven, zoals bepaalde gebruikers aangeven, het kan nog beter. Maar zoals ik zei, stap voor stap. Eerst functionaliteit. De gepaste, gewenste, favoriete kleuren komen nog wel.


Ondertussen zijn we al heel trots op de eerste stats:
  • 33% van de gebruikers die vroeger verkeerdelijk eerst op de zon en strand vliegvakanties landden, vinden nu direct hun weg naar hun gewenste vakanties: autovakanties, dichtbij vakanties, city trips. Dit geeft toch al heel wat meer efficiëntie aan.
  • Het verbeteren van de focus en het uitpuren van de belangrijkste boodschappen op dit moment (vroegboekkorting en kinderkortingen) krijgen 50 tot 200% meer bezoekers door deze boodschappen centraal te plaatsen en andere, belangrijke maar eerder inspirerende informatie onderaan de pagina te plaatsen. Ook dit lijkt dus een hele verbetering.

Maar het is nog heel vroeg. Belangrijker vind ik nu is op te volgen hoe de gebruikers er zelf van denken. Feedback van mensen die me er spontaan over aanspreken is positief: Mooi en handige filter opties. Veel gemakkelijker dan andere vakantie aanbieders 😉 Dit doet me natuurlijk een groot plezier. Ondertussen heb ik al 2 comments op deze soft launch gevonden:

  • Barvee schrijft op zijn blog: “Jetair heeft sinds kort een nieuwe website. Een frisse homepagina brengt mij direct een hele stap verder bij mijn keuze. Eenmaal geselecteerd krijg ik direct een aantal aanbiedingen te zien en extra navigatiemogelijkheden om dieper in de website te gaan.” Bedankt Barvee, je optimalisatie tips zijn genoteerd.
  • @ikbenmartijn zei op Twitter: “De website van Jetair is vernieuwd en ziet er zowaar veel verbeterd uit! Wel nog eens testen of hij nu werkelijk beter is :)” Ik ben alvast benieuwd naar zijn verdere feedback.

Heb je zelf nog feedback op optimalisatie tips of heb je er eentje gelezen, stuur ze gerust naar ilse@jansoone.be.


PS. We verzamelen alles en verwerken volgens prioriteit. Zoals ik eind vorig jaar na het ontvangen van de TM Award voor Beste Informatieve Website Belux 2009 zei, verdere vernieuwingen en verbeteringen zullen volgen. Hou ons in de gaten 😉